„Алфа Рисърч“, „Тренд“, „Маркет линкс“ и „Екзакта“ са социологическите агенции с най-висока достоверност на изследванията в периода 2009 г. – 2021 г. Изводът е на мащабен анализ, изготвен от бившия премиер Иван Костов, Полина Крайнева и д-р Екатерина Цветанова.

Сондажите на тези агенции са със значително по-висока достоверност от тези на „Галъп Интернешънъл“, „Медиана“, „Афис“, „Барометър“ и „Сова Харис“, които са на дъното на класацията.

По отношение на последния парламентарен вот „Галъп интернешънъл“ се оказват най-достоверни, следвани от „Тренд“, „Алфа рисърч“ и „Екзакта“. Макар и на водеща позиция, агенцията е надценила вероятността на ВМРО да влезе в парламента – обща тенденция при всички агенции, освен „Маркет линкс“.

Най-пристрастните към статуквото са "Сова Харис" и "Тренд", които едновременно са надценили всички политически формации от статуквото и са подценили всички партии на промяната, пишат авторите на анализа.

Системно е подценяването на вота за някои партии като „Демократична България“, а внушенията за риск от оставане под 4-процентовата бариера може да са разколебали както избирателите на дясното обединение, така и тези на „Изправи се! Мутри вън!“. Надценяването на представянето на „БСП за България“, пък, може да е повлияло върху мотивацията на електората на „Има такъв народ“.

Авторите на анализа подчертават, че, при желание, агенциите могат да подобрят качеството на извадките си и това би повишило тяхната достоверност. Те апелират и медиите да спрат да тиражират проучвания на организации, които нямат сайтове, постоянна активност и архиви, защото иначе средствата за масова информация стават „неволни съучастници на поръчани внушения“.