Развитието на информационните технологии днес все повече се свързва с темата за разгръщане на човешкия потенциал. Съвременният потребител очаква от своя мобилен оператор да бъде негов доверен партньор в дигиталния свят, като развива потенциала си да разпространява технологиите, да предлага съвременни продукти и улеснява избора на клиентите, включително в смятаната досега за доста консервативна система – тази на образованието. Как в съвременната динамична среда един телекомуникационен оператор отстоява лидерската си позиция, разговаряме с Владимир Христов, директор „Маркетинг частни клиенти и продуктово развитие“ в Теленор България.
Г-н Христов, защо компания като Теленор си постави за цел разработването на инициативи и продукти в подкрепа на децата и дигиталното образование?
В Теленор винаги се стремим да предоставяме на нашите клиенти това, което има пряко значение за тях. Приемаме техните приоритети за свои, а това означава постоянно прилагане на иновативни подходи при внедряването на продуктите и услугите ни.
Това е нашият специфичен начин за правене на бизнес, който осигурява постоянно, качествено изживяване за потребителите и изграждане на дигитална култура в обществото.
Z поколението е дигитално, мобилно, технологиите са втъкани в природата им. Те общуват помежду си чрез технологии, стриймват видео в метрото, подготвят уроците си на мобилното си устройство. Тяхното любопитство и отвореност към новите технологии трябва да бъде подкрепено, така че да ги превърне от обикновени потребители днес в творци утре.
Тук ролята на доставчиците на телекомуникационни, дигитални решения е ключова. Ние в Теленор приемаме тази отговорност сериозно и от години подкрепяме не само проекти за създаване на дигитални навици и образование, но и активно разработваме собствени продукти, с които клиентите да се защитят онлайн.
Кои са най-значимите инициативи на Теленор в посока подкрепа на дигиталното образование?
Все по-дългото пребиваване в мрежата изисква високо ниво на дигитална грамотност, която да даде спокойствие и сигурност и на децата, и на родителите им при ползване на технологии. Потребителите с основание имат повишени очаквания към бизнеса и институциите да им гарантират дължимото ниво на защита на данните. Дори детето да не се замисли, преди да натисне поредния бутон, родителите могат да направят необходимото и да вземат превантивни мерки къде детето им може да достъпва определена информация. В дигиталното пространство децата трябва знаят как могат да защитят своите лични данни, докато се забавляват и учат.
Безопасен интернет (Safer Internet) е една от нашите най-дългогодишни и устойчиви социално отговорни програми на Теленор. Част от Safer Internet са и двете издания на изключително популярното сред децата онлайн състезание “Дигитални скаути“ (Digital Scouts), с което запознаваме младежите с опасностите в интернет и способите, по които те могат да се защитят. Говорейки на техния език, чрез геймификация надграждаме и развиваме начините, по които да направим дигиталния свят по-разбираем, по-спокоен и достъпен за децата. В продължение на дългогодишните ни усилия през 2020 г. въведохме и услугата за защита от опасности в интернет “Онлайн защита”, която защитава клиентите докато браузват онлайн. Миналата година обявихме и партньорството си с издателство КЛЕТ, за да можем да предложим на нашите клиенти и достъп до образователната платформа iZZI.
Защо решихте да сте партньор именно на iZZI и какви предимства носи тя на Вашите клиенти?
В Теленор винаги сме били отворени към партньорства в подкрепа на обществото и най-вече децата. Те прекарват голяма част от деня си на различните устройства, особено при дистанционно обучение. Гледайки напред, се запитахме какво можем да направим, за да допринесем за удобството и спокойствието на родителите в това отношение. Така естествено се появи идеята за колаборация с издателство КЛЕТ. След срещите с тях установихме, че имаме много сходна визия за образованието и изграждането на важните навици и умения на децата. Така затворихме кръга от дигитални услуги - от забавлението и изкуството, през информираността, до най-важното за едно общество – образованието.
А що се отнася до платформата iZZI, предимствата й са безспорни за всички страни в образователния процес. iZZI е следващо поколение интерактивна среда за по-лесно предаване на знания и по-увлекателно усвояване на учебния материал. Понеже платформата дава възможност за провеждане на присъствено и дистанционно обучение, както и за самоподготовка, помагаме на всички деца да се чувстват добре, да играят и да учат, докато се забавляват спокойно вкъщи. Когато пък са в класните стаи, ученическите им раници буквално са вече по-леки благодарение на това партньорство.
Зад iZZI се крие цяла вселена от учебни ресурси и всичко необходимо, за да улеснява учителите, да помага на родителите и да обучава по интригуващ начин учениците. Тук идва и нашата роля с предложенията към клиентите. Основната ни идея е да осигурим на всеки възможност да ползва най-модерните услуги, без да се налага за целта да предприема сложни стъпки. Платформата iZZI при нас може да бъде ползвана от всеки клиент и може да бъде активирана на почти всички тарифни планове директно през нашето приложение MyTelenor. В допълнение предлагаме и специални тарифи с устройства на символична цена, за да подкрепим дигиталното образование в труден момент.
Какви са следващите Ви стъпки за развитие в тази насока?
Като телекомуникационен доставчик Теленор е катализатор на редица икономически и обществени процеси и ние искаме потребителите да са част от тях. Затова се вслушваме, предугаждаме техните нужди, така че да увеличим максимално ползите от технологиите за ежедневния живот на хората. Но добре разбираме, че например умението да насърчиш интереса на един съвременен ученик към училището не се крие само в това да предложиш дигитални решения, отговарящи на неговите нужди. 5G мрежата отвори нова страница в приноса компанията за дигиталната трансформация и развитието на цифровото общество в страната. Това е кауза, в която инвестираме повече от 20 години чрез постоянно надграждане на нашата четирикратно сертифицирана Best in Test мрежа и услуги, предлагащи на клиентите възможно най-доброто мобилно изживяване.
На този етап не мога да разкрия повече за плановете ни в тази посока но мога да потвърдя, че ангажиментът ни към предоставянето на отговарящите на нуждите на дигиталното общество остава непроменен и че дигиталното образование и защитата на потребителите онлайн ще продължат да бъдат фокус за Теленор и занапред.