Търговската война между Съединените щати и Европейския съюз вече е факт. Първият удар е нанесен. От днес влизат в сила митата, които Америка налага върху вноса на стомана и алуминий от Евросъюза, Канада и Мексико.
Според експерти губещите от търговската война ще са обикновените потребители.
След месеци заплахи от страна на Доналд Тръмп митата върху металите, внасяни в САЩ вече са факт. От днес стоманата ще се облага с 25%, а на алуминий с 10 на сто. Тези мерки на практика ще доведат до свръх предлагане на стомана в Европа, защото продукция, подготвяна за износ през океана ще остане непродадена, което ще постави под въпрос съществуването на хиляди предприятия и работни места.
През миналата година ЕС е изнесъл за САЩ стомана и желязо за 4,6 млрд. евро и алуминий за 1,8 млрд. евро.
Сега въпросът е какъв ще бъде контраударът от страна на Европа и за кои стоки. Жан-Клод Юнкер вече обяви, че това е лош ден за световната търговия.
Европа е готова с черен списък със знакови американски продукти, на които ще бъдат наложени мита - мотори, дънки и уиски на стойност около 3 млрд. евро. Всички тези стоки ще ни струват по-скъпо.
Според експерти крайният резултат от подобни битки е поскъпване на крайните цени за всички воюващи страни. Европа пусна списък от 10 страници с американски стоки, които ще бъдат с по-високи мита, най-късно от 20 юни.
„Това са едностранни и необосновани мерки, които ще навредят сериозно на работниците, индустрията и потребителите от двете страни на Атлантическия океан”, категоричен е Антонио Таяни, председател на ЕП.
Канада въведе контрамита още от днес, а Тръмп отговори в „Туитър”. „Много рестриктивни мерки върху търговията! Те трябва да отворят своите пазари и да свалят търговските си бариери! Те отчитат наистина голям излишък от търговията си с нас.”
Какви са рисковете за американския бизнес и американския потребител.
Финансовият анализатор Цветослав Цачев коментира, че ако погледнем алуминият, то трябва да поскъпнат напитките, които са в тях, автомобилите. Същото важи и за стоманата. Производителите на автомобили в САЩ бяха първите компании, които обявиха, че ще имат загуби от това - те наистина трябва да вдигнат цените, каза той.
Българските металопреработващи предприятия разчитат основно на Европа, но част от износът им отива и зад океана.
Шуменско предприятие изнася за САЩ от началото на годината и митата ще им навредят.
„Нашите стоки се приемат много добре от американския бизнес и се надявахме да можем да развием тази част от търговската ни дейност. Доста успешно, доста обещаващо потръгнаха нещата и разчитахме, че резултатите ще бъдат само позитивни”, коментира Нели Тончева - директор „Продажби”.
Подобни мерки САЩ наложи и през 2002 г., но бързо се отказа от тях, след като американският бизнес се оказа незащитен, а по-скоро застрашен заради по-високите цени на суровините.