Заведение на Витоша взема по 5 лева от човек за гледка към София – това установихме с оператора Петър Джанаваров, влизайки в ролята на „таен клиент“.
Обектът се намира в иначе неработещ хотел на Копитото, от който обаче се разкрива една от най-хубавите гледки към столицата.
Мястото е празно.
Още на входа управителят ни предупреждава, че за кафе на терасата трябва да платим допълнително.
„Пет лева. Можете цял ден да си седите, нищо да не консумирате“, обяснява той.
Получаваме касов бон на който е отбелязано, че сме платили 10 лева за „Вход „Тераса“. Сумата не включва консумацията на напитки.
Връщаме се с явна камера. От управата на заведението обясняват, че таксата е от 5 години и е отбелязана с табела на входа.
„Това е направено, защото има много групи туристи, които идват, ползват терасата без консумация, ползват тоалетни, хвърлят си боклуците“, обяснява управителят Христо Новаков.
От Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Националната агенция за приходите (НАП) са проверявали заведението неколкократно, но не са открили нарушения, тъй като такса „Тераса“ било вид услуга, за която има информационни табели в заведението, както изисквал законът.
„В случая той продава някаква услуга. Както, ако отидете в Родопите на добре известното Орлово гнездо, трябва да си платите паркинга за колата“, обяснява председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Според Комисията обаче „такса“ имат право да налагат само държавните институции.
Созопол
Междувременно в социалните мрежи набира скорост и пост, който приканва да опитате домашна лимонада в Созопол за скромната сума от... 74 лева.
От заведението обясниха, че объркването идва от грешка в системата – на касовата бележка не излиза броят на артикулите, а само крайната цена.
„Г-н Александров, както е написал във „Фейсбук“ (за сметката, бел. ред.), да беше споменал, че е изпил три литра и нагоре лимонада“, коментира Евтим Стоянов – собственик на заведението.
По интернет г-н Александров обясни, че не е пил лимонада. Възмутил се от анонимния касов бон, който споделил.
Харманли
Друга шега в социалните мрежи докара данъчни и проверяващи в заведение в Харманли. Сладкарницата стана известна с касова бележка, според която клиент е платил пет лева за... нищо.
Касовият бон не бил истински, нито е платен.
„Това беше най-голямата простотия, която успях да измисля“, обяснява собственикът Живко Василев.
На шега или не, министърът на туризма Николина Ангелкова разпореди проверка на заведението. И ако бъдат открити нарушения, то ще получи съответните санкции.
От КЗП съветват при поискване на сметката да изисквате и менюто. Ако в него не е записана допълнителната услуга, за която ви таксуват, законът позволява да не я платите.
От началото на летния сезон са направени 2500 проверки на туристически обекти. Открити са 160 нарушения. На собствениците са съставени актове от 500 до 30 хил. лв. Най-честите нарушения са за така наречените излъгани очаквания на туристите: неработещ климатик, лоша хигиена и липса на спа услуги в хотелите.