Бурен дебат избухна в парламента за това, дали да се увеличи максимално разрешената скорост за движение по магистралите.
Управляващи и опозиция излязоха с аргументи как по-високата скорост ще се отрази на броя на пътните произшествия.
Депутатите приеха на първо четене максималната скорост за движение по магистралите да стане 140 км/ч, но в новите участъци от аутобаните.
Нови магистрали - по-бързи шофьори. Това е логиката на Агенция „Пътна инфраструктура”, която вижда в ускорението начин да се намалят жертвите на пътя.
Според шефа на агенцията инж. Лазар Лазаров "автомагистралите ще са по-привлекателни от първокласните пътища”. Идеята е по този начин да се привлече целият товаропоток по автомагистралите, обясни Лазаров и отбеляза, че най-много пътнотранспортни произшествия стават по първокласната и останалата пътна мрежа.
Статистиката сочи, че загиналите по първокласните пътища са в пъти повече от тези по магистралите.
Новата максимална скорост ще бъде допустима за целия път, но в опасните участъци ограниченията няма да бъдат премахвани и ще бъдат съгласувани с „Пътна полиция”, аргументираха се управляващите.
Според опозицията увеличаването на скоростта ще влоши екологичната обстановка, не е съобразено със състоянието на магистралите и ще разреши на необузданите шофьори да развиват скорост без да бъдат санкционирани.
И още от новия закон - въвеждат се и така наречените скоростни пътища, където ще е позволено да се шофира с до 120 км/ч.
С поправките се ограничава и поставянето на билбордове по магистралите и другите пътища. Билбордовете трябва да бъдат махнати от обхвата на пътя и да бъдат изнесени на определено разстояние. За второкласните и третокласните пътища трябва да бъдат поне на осем метра встрани.
Данните на регионалното министерство показват, че много често катастрофите са по-тежки и жертвите са повече, когато има сблъсък с пътно съоръжение. ДПС пък поискаха статистика доколко рекламните билбордове са предизвикали катастрофи, защото такава статистика няма.
Законопроектът предвижда и премахване до месец на рекламните съоръжения, които не отговарят на изискванията в Закона за устройство на територията.