Координационен център с десетки камери вече следи на живо пътя на горивото у нас. Подобрената система за контрол над контрабандата беше представена от службите пред изпълнителната власт.
Чрез системата на гугъл ърт българските служби виждат в реално време какво се случва с танкерите в българска акватория. Те могат да бъдат проследени в Черно море и Дунав. Вижда се не само пътя на танкера, а и какво е правил последния един час. Демонстрацията беше направена пред Борисов, а целта е да се види каква е възможната политика при борбата с контрабандата.
Центърът за борба с контрабандата е създаден още 2015 г. С подобренията за последните месеци обаче контролът е много по-добър, отчетоха службите.
Горивата могат да пристигнат у нас по суша или по море, могат да дойдат като нефт или като годно за употреба гориво. След това те отиват или в бензиностанция, или в петролна база, или при конкретни потребители, като например училище, което се топли на гориво.
Въпросите на премиера бяха насочени към това как да сме сигурни, че няма изтичане и злоупотреби по пътя.
„Всеки танкер се извежда в центъра, всяка лодчица, гемия, записва се, и когато някой каже в Народното събрание 80 танкера, го каним тука два три дена да гледа и да види дали има или няма. Приключваме с темата „би могло, еди къде си””, отбеляза Борисов.
Камерите следят в реално време, с термо датчици денонощно, казаха още от службите. А агенцията по приходите отчете контрола за последната година. Направени са 12 700 проверки, съставени са 722 акта и в резултата на това са запечатани 159 обекта.
„Данъчни склад има измервателни уреди на вход и изход, всяко влязло количество суровина е на непрекъснат контрол”, заяви Георги Костов – директор на Агенция „Митници”. „Системата е свързана с нашата информационна система и хващаме всяко гориво”, посочи още той.
Борисов обяви, че най-голямото постижение е, че в този координационен център службите са започнали да работят заедно.
Камерите са 40 и те са разположени на пристанищата във Варна и Бургас, река Дунав и на други невралгични точки, където най-често се случва контрабандата. Експертите посочват, че тя е намаляла значително през последната една година.
Службите казват, че системата непрекъснато се надгражда и вече 40 камери в реално време следят какви съдове влизат и излизат не само по морските, но и по сухопътните ни граници.