Спешният телефон 112 става по-достъпен. Чрез мобилно приложение хората със слухови или говорни проблеми вече ще могат да потърсят помощ.

Приложението позволява чат връзка с операторите на 112.

Чрез джипиеса на телефона, на спешния номер ще се получава точното местонахождение на този, който търси помощ. От месец и половина приложението, което има версия на български и английски, се използва. Над 100 души вече са се регистрирали, но реален сигнал още не е постъпил.

Досега спешният телефон е оставал глух за хората в нужда, като Митко. 29-годишният мъж губи слуха си, когато е бебе.

„Някъде на 8 месеца съм се разболял с висока температура и съм загубил слуха си тотално”, обясни Митко Якимов, доброволец в Съюза на глухите.

За мъжа комуникацията е основно чрез жестовия език, но тя не винаги е възможна, например – когато трябва да повикаш помощ по телефона. Като дълг приема участието си във видеото, което популяризира приложението на спешния телефон 112 за хора със слухови и говорни проблеми.

„Един глух човек, в Пловдив беше. Случи се така, че например нещо се разболява, но не може да излезе, няма кой да извика. Най-накрая намерил човек, който да му помогне, но това е много трудно”, допълни Митко Якимов.

От януари приложението е в експлоатация. Струва 630 хиляди лева и още няма реално постъпил сигнал чрез него.

„Могат да осъществят чат сесия в реално време, да опишат своя проблем. Получаваме тяхното местоположение, чрез GPS-а на телефона и изпращаме екип”, каза Зеки Малунски, държавен експерт в 112.

„Много по-лесно е като комуникация да се пише и да дойде линейка или полиция”, допълни Митко Якимов.

От спешния телефон се похвалиха, че софтуерните и хардуерни проблеми, довели в близкото минало до невъзможност да се локализира човекът, който подава сигнала, вече са отстранени. Само през миналата година от 112 са приети над 3,5 милиона повиквания, като реалните инциденти са били близо 2 милиона.

От спешния център обясниха, че през последната година е намалял и броят на подадените фалшиви сигнали.