НЗОК трябва да работи така, че да обслужва пациентите и да се адаптира към системата, а не обратното – да се затварят болници, за да се впише системата в бюджета на Касата. Това коментира д-р Николай Болтаджиев, зам.-председател на Сдружението за развитие на българското здравеопазване.
В разговора за заплахата от фалит на Спешната помощ бившият здравен министър Иван Ненков изтъкна, че болниците харчат много от средствата си за пациенти, които не плащат здравните си осигуровки. Лекарите споделят, че често неосигурени пациенти ползват услугите на Спешната помощ, за да получат лекарска помощ, без да плащат.
Спешният филиал в Община Бяла Слатина е пример как функционира системата в бедна община с висок процент неосигурено население. По правило, за да не плащат, такива пациенти прескачат доболничната помощ, а спешната се превръща в социална и дори в превозна служба.
От май досега рязко е скочил броят на обслужените пациенти в белослатинския спешен филиал, без състоянието им да го налага, алармират медиците. Процентът е над 50, или около 500 случая месечно.
„Най-често идват нощем, събота, неделя, и когато има почивни дни, празници”, обясни пред bTV отговорникът на медицинските специалисти Светлана Николова. Въпреки това и час преди обяд във филиала пристига 19-годишна девойка с баща си от село Търнак.
Според баща й Слави момичето повръща. Има личен лекар, но той не може да се отзове в момента. Версията на момичето обаче е друга. „Лекарката си е в кабинета, аз идвам направо от къщи”, признава Илияна.
Пациентката или е здравнонеосигурена, което в момента няма как да се разбере, или предпочита да избегне чакането пред кабинета на личния лекар, както и потребителската такса за преглед. Бащата настоява да й се изпише рецепта на всяка цена.
„Те не използват личния лекар, идват направо при нас, ние сме длъжни да ги прегледаме”, обясни фелдшера на Бяла Слатина Васил Кръстев.
Често посещенията са съпроводени с физическа агресия - за респект. Вече има пострадал фелдшер и шофьор, а една от вратите на спешното е буквално избушена. Докато текат прегледите или пък се викат консултанти от болниците, често роднините решават, че могат да отнесат от филиала каквото си пожелаят. „На мен ми откраднаха портмонето с документите, телефона, на един от шофьорите - колелото, което беше в края на коридора”, разказва лекар от Спешното.
Линейките пък се викат за какво ли не. „Много пъти се случва, че отиваме за елементарни неща, които не са за нас, използват ни като линейка такси”, обясни фелдшерът Кръстев.
За да се пресекат безразборните визити в спешния филиал, до месец два в Бяла Слатина се предвижда създаването на дежурен кабинет. „Касата заплаща месечно 11 стотинки на пациент от практиката на съответния лекар при поет такъв ангажимент”, допълни директорът на РЗОК-Враца Светозар Симеонов. В такъв кабинет обаче също трябва да се плаща, дори само потребителска такса.
Д-р Каталиев цитира статистиката, според която два милиона българи нямат здравни осигуровки, като изрази мнение, че причината за този брой не са българите в чужбина. Д-р Ненков подчерта, че не е известен профилът на здравнонеосигурените лица – дали са крайно бедни, или такива, които не плащат нарочно.