Хотелите по морето да излязат от модела ол-инклузив и да се насочат към СПА-туризма - това е една от препоръките в Стратегията за развитие на туризма, изготвена от Министерството на икономиката. Целта е страната ни да стане целогодишна дестинация и да привлича повече чужденци.
България разчита предимно на морския туризъм. Той носи около 70 процента от приходите в бранша. Очаква се тази тенденция да се запази, а броят на гостите от чужбина в следващите години значително да се увеличи.
През следващите 6 години прогнозата е за ръст от 4 процента, а до 2030 година - с 3 процента.
Според изчисленията на Министерството на икономиката, през 2020 година страната ни ще посетят 9 милиона чужденци, а през 2030 г. - 12 милиона.
Увеличаването на възрастта на туристите е световна тенденция. Затова България трябва да разработи продукти, подходящи за хора в по-зряла възраст - например балнео и СПА-туризъм.
Със своите над 600 минерални извора, България е втора в Европа след Исландия по минерални ресурси.
„Ползите са изключителни. Използвате естествените ресурси, които имате - те са безплатни, този ресурс е даден от Бог, за него не са нужни средства. Необходима е само инфраструктура - ресторант, хотел, кафене, магазин. И всички те ще печелят от този безплатен ресурс”, категоричен е Талеб Рифай, генерален секретар на Световната организация по туризъм.
Според стратегията на правителството, хотелите трябва да предлагат повече медицински и профилактични програми, които съчетават почивка на морето с лечение. От бранша контрират, че няма регламентация какво точно е СПА-хотел или курорт. Затова често, когато място за настаняване разполага с център за красота, се закичва с названието СПА-хотел.
И държавата, и браншът са на едно мнение - СПА продуктът е средство за удължаване на сезона и за развитие като целогодишна дестинация. Има и още една полза - идват по-платежоспособни туристи.
С огромния си ресурс от лечебни минерални води, съчетан с модерни хотелски бази, България има възможност да се превърне в „Център на здравето в Европа".