Не строим паркинги в София, не защото нямаме желание, а заради липсата на подходящи терени и интерес в гражданите да паркират далеч от дома. Това обяви временно изпълняващият длъжността изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност Румяна Милова, цитирана от БГНЕС.

По думите ѝ до края на 2020 г. в столицата ще бъдат изградени три нови паркинга – 2 буферни и 1 наземен. Те ще се намират в кв. „Надежда 1”, на бул. „Сливница“ и в района на Централна гара.

„Преди няколко дни обявихме обществена поръчка за изграждане на наземен паркинг в „Надежда 1”. Той е близо до метрото, но не е удобен за буферен паркинг. Идеята е да се построи паркинг, който да се използва от домуващите, а половината от него да използваме за наказателен паркинг. Той ще бъде охраняем“, посочи Милова и уточни, че 65 ще са местата, на които гражданите ще могат да паркират, а ЦГМ ще използва 86 места за принудително репатрирани автомобили.

Снимка: Аз, репортерът

Според нея наличието на такъв паркинг в трите района ще доведе до дисциплиниране на водачите и по-лесно ще се упражнява контрол на паркирането в район „Надежда“, „Връбница“, и „Люлин“.

Милова подчерта, че паркирането върху терена от 4 дка на бул. „Сливница”, ще бъде платено. „Там са 262 паркоместа. От там влизат доста коли в София – това ще даде възможност да спрем колите и да намалим потока от автомобили, които идват в центъра”, каза още тя и добави, че по време на срещите си с новите районни кметове те са заявили, че интересът им е буферните паркинги да бъдат наземни.

Милова уточни, че паркингът на бул. „Сливница” е изграден заедно с построяването на метрото, но не е довършен и не се използва.

„ЦГМ ще предложи услугата „Паркирай и пътувай“. Гражданите ще си оставят безплатно автомобилите там и ще продължават с метрото“, разкри идеята на дружеството тя и поясни, че подземният паркинг на Централна гара ще разполага с 87 места.

Снимка: Ладислав Цветков

От ЦГМ посочиха още, че свободните места за паркиране в центъра значително са намалели и ако допреди няколко години запълването на местата е било 80%, сега те вече се запълват на 90-95%, особено в определени часови диапазони. В централните райони на града трябва да се намерят подходящи терени за изграждането на многоетажни паркинги, които обаче трябва да са близо до домовете на гражданите. Благодарение на тях ще могат да се освободят тротоарите от паркираните коли.

Тя подчерта, че на този етап не е възможно да се премахнат местата за паркиране, разчертани в малките квартални улици, което от своя страна ще осигури по-лесното придвижване по тях. Милова коментира, че идеята на зоната в такива улици е автомобилите да паркират за кратък период от време.

Милова добави, че вече е регламентирано винетен стикер за паркиране в зона да се дава на собственик с до 3 автомобила, а не както досега – без ограничение. Също така цената за всеки следващ автомобил е двойна и тройно по-висока. Обсъжда се и вариантът хора, които имат паркомясто в жилището си, да нямат право на паркиране в зоната пред дома им.

Нови паркоместа се очаква да бъдат разкрити в район „Слатина” – в карето, заключено между улиците „Шипченски проход“, „Цариградско шосе“ и „Акад. Людмил Стоянов“ и в район „Триадица“ – в участъка между бул. „България“ и улиците „Петко Каравелов“, „Балша“ и „Бяла черква“.