Сметната палата е открила редица пропуски в първия одит на НСО. Проверката е за дейността на държавната охрана през 2011 г. когато ръководител е бил генерал Димитър Димитров. Нарушения в отдаването на служебни жилища, в отчета на разхода на гориво и продажбата на дивеч от стопанството в Кричим са констатирали от Сметната палата.

Пред bTV заместник-председателят на одитното ведомство обяви, че повечето нарушения са отстранени в хода на проверката и няма данни за престъпление.

Продажба на дивеч

Според одиторите най- голямо учудване буди стопанисването на резиденцията Кричим, което е несвойствена стопанска дейност за организация, която трябва да осигурява охрана и транспорт. Това обясни земестник-председателят на Сметната палата Цветан Цветков.

Приходите от продажба на дивечово месо били 90 000 лв., а разходите за поддръжка на стопанството - 270 000, обясни той. От юли миналата година резиденцията мина на подчинение на Министерство на финансите.

Служебни жилища

Проблем са открили одиторите и в отдаването на служебни жилища. В три от 8-те ведомствени апартамента били настанени лица, които не са служители на охранителната служба. Сегашното ръководство обаче е сигнализирало областната управа за извеждането на тези лица от ведомствените имоти. Предишният началник на НСО ген. Димитър Димитров отрече пред bTV да има такива нарушения с имотите. За стопанството в Кричим той обяви, че дивечът е продаван законно по цени определени от земеделското министерство.

“За месото, което е продавано, то е заложено в бюджета - 250 000 приходи от собствена дейност, така че съвсем законно и нормално би било ако управителят на резиденцията е продал животни със съгласуването на Министерство на горите. Дивечът даже почти е удвоен като бройка откакто ги стопанисваме , така че няма от какво да се притесняваме”, обясни ген. Димитров.

Разход на гориво

„По утвърдени цени на министерство на горите е възможно и законно да се продават животни. На мен доклад не ми е връчван, имам адрес, имам телефон и си вдигам телефона. Ако има забележки от Сметната палата, би трябвало да имам право на отговор да ни потърсят - това нещо не е станало”, добави той.

Сред 85-те документа, които одиторите са събрали като доказателства, са открити завишен разход на служебните коли и разлики между документите, с които горивото за държавните коли е постъпвало от бензиностанцията и боновете, с които е отчитано зареждането.

„Примерно занижена система на контрол за зареждането на гориво от бензиностанцията, разлика от фактурите и показанията на боновете за зареждане от колите и студеното гориво на склад. Тази разлика е близо 3 тона , но одитираните лица казват, че тази разлика се дължи на температурите, които влияят на обема. Така че по безспорен начин не може да се установи тази злоупотреба и че някои се е възползвал от тази разлика”, обясни зам.-шефът на Сметната Палата Цветан Цветков.

Сегашното ръководство на службата обясни за bTV липсата на 3 тона гориво със свиването на обема на горивата при голяма температурна разлика. Според бившия директор на НСО генерал Димитров някои от констатациите не са верни, защото има строго отчетност за разхода на горива.

„В службата има достатъчно контролни органи. Нали се сещате, че един началник не може да стои до склада за гориво. Но има строго определен регламент, по който се разходват горивата, така че аз считам, ако има някакъв пропуск, той е персонален на някои от служителите, но едва ли, защото така е написано, като че ли е някаква практика за изчезване на горива. Ако са се изпарили трябва да има виновно лице”, заяви ген. Димитров.

Бонуси

Сметната палата има забележки към оправдаването на процентното възнаграждение за специфични условия на труд, което са получавали дори служители, които не са под пагон. Това според одиторите трябва да е ясно дефинирана и определена като критерии част от общото възнаграждение, защото по тази надбавка гардовете са получили 2 милиона лева по перото за заплати. Цветков смята , че това е неправомерно. Генерал Димитров обаче е категоричен, че процентите за специфични условия на труд съществуват откакто има НСО.

В доклада на Сметната палата обаче е записано, че през 2011 г. са преведени за специфичен труд 265 250 лв на цивилни служители , които не са положили такъв труд.

Това е първият одит на НСО като първостепенен разпоредител с бюджетни средства, но нарушенията са типични за бюджетна структура, обяви заместник- председателят на Сметната палата Цветан Цветков.

Типични нарушения

„Това са типични нарушения за повечето бюджетни прeдприятия в България. Проблемът беше със стопанство Кричим, тъй като службата има специфични функции и не може да се занимава със стопанска дейност и то строго специализирана. Иначе по отношение на слабостите във вътрешната контролна система са предприети действия и аз се надявам при извършване на проверка за изпълнение на нашите препоръки да са въведени ефективни контроли”, добави Цветков.

Препоръките трябва да бъдат изпълнени до края на март, когато изтича тримесечният срок по отстраняване на нередностите.

Уточнения от НСО

Междувременно НСО излезе с уточнения по повод одитния доклад на Сметната палата. Във връзка с твърдението, че през 2011 г. в три от апартаментите от ведомственият жилищен фонд на НСО са настанени хора, които не са служители на службата, и че НСО „въртяла бизнес с жилища“, от НСО заявават: Това твърдение не отговаря на истината. Одиторите от Сметната палата са установили, че за три от жилищата са налице условия, при които те се ползват от лица, които не са служители на НСО. Тези лица отказват да освободят доброволно жилищата, въпреки неколкократните писмени напомняния на службата.

Относно информацията, че автомобили на НСО са участвали в 51 катастрофи и че в книгата за отчитане на произшествията невинаги е била вписвана информация за датата, часа на катастрофата, името на водача на автомобила и обстоятелствата, при които е станало произшествието, от НСО уточняват, че има разлика между автопроизшествия и пътно-транспортни произшествия.

В случая става дума за възникнали 51 застрахователни събития с автомобили на службата. През този период са регистрирани 29 леки пътно-транспортни произшествия. Те са констатирани с акт за установяване на административно нарушение и протокол за ПТП, издавани от пътната полиция. Датата, часът и мястото на възникване на пътно-транспортните произшествия се установяват от компетентния орган – пътната полиция, а не от НСО. Останалите 22 случая са инцидентни, възникнали, поради влошени атмосферни условия и др.