„Черен пазар” за лични данни функционира в България. Фирми и бивши техни служители продават различни по обем клиентски бази, които могат да бъдат използвани за всякакви цели, включително и кредитни или данъчни измами. Такава база от порядъка на 200 клиента може да струва между 100 и 5000 лева в зависимост от колко ценна и изчерпателна е информацията за хората – данни от личните им документи, професии, имейли, сметки, телефони и т.н.

Обобщението на ситуацията със сигурността на личните данни у нас обобщи в предаването „Хрътките” на bTV кредитният експерт Тихомир Тошев. По думите му в период на криза много хора имат затруднения с доходите и финансовите измами зачестяват.

„За съжаление в България с личните данни се борави смело и безотговорно. Аз лично съм виждал доста такива данни откраднати от къде ли не – служител напуска ядосан дадена фирма и изважда данните на клиентите, които е обслужвал той. Казва – аз ще си ги нося в новата фирма, ще си работя с тях”, обяснява Тошев.

По думите му вината до голяма степен е на самите граждани, които не са запознати със Закона за личните данни и не виждат проблем да дадат информация за себе си в интернет.

„Злоупотреба с лични данни най-често сме срещали в зората на бързите кредити, особено от тези компании, които предлагаха пари по интернет. Хората кандидатстват малко смело за всякакви неща в интернет, дават си личните данни за какво ли не, без да са сигурни дали това е наложително. Обикновено по Закона за личните данни има доста изисквания по това как трябва да удостоверим, че сме дали и на кого сме си дали данните”, добави експертът.

Той поясни, че отговорността е най-вече на самите фирми – трябва да се погрижат за вътрешната сигурност на използваната информация, както и да са надлежно регистрирани за работа с лични данни.

При вече случили се кредитни измами, Тошев допълва, че процедурата за оневиняването на измамения клиент е дълга и тромава – подава се жалба и се чака установяването, че подписът не е автентичен.