Още през 2005 г. - преди почти 12 години, тунел "Ечемишка", където в неделя осветително тяло падна и уби жена, е бил обявен за опасен и набелязан за неотложен ремонт.

Сключен е договор с изпълнител за над 8 милиона. Две години по-късно е преведен и аванс от 2,4 милиона лева. Ремонт обаче не започва.

 „В периода от 2005 до 2009 г. нищо не се е случвало с ремонта, освен че са вървели някакви проекти напред-назад”, коментира бившият регионален министър Лиляна Павлова.

„Не фирмата не е изпълнила задълженията си, АПИ не е изпълнила задължението си, с което е трябвало да открие строителната площадка и да започне ремонтът. Не е осигурено допълнително финансиране”, коментира Николай Милев, изпълнителен директор на „Трансстрой" – Бургас.

През 2009 г. комисия прави оглед и препоръчва "незабавни и неотложни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунела”, но без резултат.

„Направихме проект, не се случи, сигурно АПИ са нямали пари”, каза инж. Димитър Хвърлев, който е част от екипа, проектирал автомагистрала "Хемус".

Три години по-късно АПИ завежда дело - търси парите си за неслучилия се ремонт.

През миналата година обследване отново установява, че и двете тръби са в лошо състояние, но ремонтът е по-спешен за дясната - тя е без хидроизолация.

Пътната агенция печели делото на първа инстанция. Следва нова проверка на състоянието на тунела, но наредбата, по която се прави проверката, се интересува има ли осветление, а не от състоянието на конструкцията. Така в неделя конструкцията в лявата тръба пада и убива жена.

 „Да, съчувствам на хората, които са претърпели някакви вреди и е причинена смърт, но безотговорността не мисля, че е на фирмата, която представлявам в момента, а на институцията, която не си е свършила работата, която не е създала предпоставки по нормативни документи да бъде започнат ремонтът и строителството”, каза Николай Милев, изпълнителен директор на „Трансстрой" – Бургас.

„Нека компетентните органи да приключат всички процедури и разследване и нека те да се произнесат кой да носи отговорност”, призова Лиляна Павлова.

В документите на „Пътна инфраструктура” и агенцията за обществени поръчки от 2009 г. се посочва, че тунел "Ечемишка" е "в аварийно състояние" и "е предпоставка за тежки ПТП, човешки жертви, големи материални щети", както и че съоръжението е "опасно за експлоатация".

Проверка на всички тунели разпореди прокуратурата след трагедията на магистрала „Хемус”.

Регионалният министър даде ултиматум за възможно най-бързо отваряне на тунел "Ечемишка", където осветително тяло падна и уби жена

На спешна среща в Пътната агенция днес беше решено да се премахне цялата конструкция и да се монтира временно аварийно осветление.

От регионалното министерство увериха, че ще се работи при максимална мобилизация на 24-часов режим. Срокът за възстановяване на движението е 12-14 февруари.

Преценено е, че укрепване на съществуващата конструкция би отнело по-дълго време и няма да гарантира 100% безопасност.

Докладите за настоящото състояние на тунелите в страната, както и предложения за мерките, които е необходимо да бъдат предприети, трябва да бъдат представени в агенцията до петък, 10 февруари.

Общо 28 са тунелите по републиканската пътна мрежа. Те са на територията на областите София, Враца, Велико Търново, Благоевград, Кюстендил, Пловдив и Смолян.

След "Ечемишка" зрители алармират за още едно потенциално опасно съоръжение - тунела "Траянови врата". Там също се твърди, че лампите са в предаварийно състояние и може да предизвикат инцидент като този от неделя.