След като влак се удари в скална маса и дерайлира на жп гара Клисура, движението на влаковете е възстановено. Раненият машинист остава в болница, но състоянието му е добро и е без опасност за живота.
Около 130 души пътуват с влак от София към Бургас през вчерашния следобед. Малко след гарата в Клисура усещат удар.
„Силен удар, даже чантите паднаха. Както пътувахме спокойно и рязко влакът наби спирачка. Малко след това усетихме и удар“, разказват жени, пътували във влака.
Първоначално всички мислят, че има пожар и се евакуират.
„Чакахме извън влака повече от два часа. Имаше ранен човек и линейката не можеше да дойде по-бързо, защото сме в горски участък", каза Николаос Николаос Борисов, пътник във влака.
Причината за инцидента се оказва свлечена скална маса.
„Не мога да кажа като кубатура, но има големи късове. Той е в крива скоростта 100 км в час те са реагирали. но няма как да избегнат удара. Веднага задават екстрено положение на спирачката. Но от задействането до момента на спирането има няколко секунди. Спирачният път е около 300 -320 метра“, казва Бойчо Скробански от Министерството на транспорта.
От НКЖИ казват, че всекидневно се правят обходи, за да се следи за евентуалното свличане на подобни скални късове.
„Така наречените кантонери постоянно обхождат“, казва Бисер Минчев, заместник-генерален директор НКЖИ.
След инцидента раненият машинист е откаран в болница в Пловдив, където са му направени редица тестове, предстои му операция на гръбнака. Създава се и организация за извозването на пътниците от мястото на инцидента.
За да е сигурно, че няма да има подобни инциденти, трябва да се идентифицират проблемните участъци - при които има опасност от падане на скали, минаване на реки, свличане на дерета. И на тези места на релсите да се сложат датчици, казва експертът Симеон Ананиев. Допълва, че в повечето европейски държави е така от години.
„Датчиците трябва да са свързани със системите за безопасност. Да се изключи напрежението от контактната мрежа, да се сигнализира с червени сигнали на участъци, тоест да се спре движението, докато не се установи каква е причината“, заяви Симеон Ананиев.
Така - ако всичко по веригата работи, то машинистите ще разбират, че има проблем буквално за минута. За целта обаче трябва както да се обучат хора, така и да се направи нова компютърна система.