Броят на измамите при онлайн пазаруването се увеличава. С 50% повече са жалбите срещу некоректни търговци.

Ако за изминалата година жалбите срещу търговци, които продават стоките си от разстояние в Комисията за защита правата на потребителите са били малко над 1 000, тази година оплакванията са нараснали до 2 082. По-голямата част от жалбите са именно за проблеми при Интернет продажбите.

В същото време допитване на Европейския потребителски център отчита, че близо 52% от българите, които пазаруват в Интернет са ставали жертва на измама. Кои обаче са най-популярните напоследък модели за измами в мрежата?

Най-често потребителите „изгарят” при покупки на автомобили през Интернет. Плаща се авансово за колата, а в последствие тя изобщо не пристига. Популярни са и измамите с мобилни телефони. Купувате два, а в последствие ви казват, че ще доставят пет и трябва да доплатите, но дори и ако го направите телефоните не стигат до вас.

Според експертите най-опасните сайтове са новосъздадените: „Тези търговци създават сайта за изключително кратко време, извършват измамите в рамките на два-три месеца и след това закриват сайта, изчезват и вече много трудно могат да бъдат открити,” казва Игнат Арсенов от ЕПЦ.

В сайтовете с история пък можете да станете жертва на нелоялни търговски практики - като Петя Николова: „Поръчах детски дрешки на стойност около 60 евро и след пет месеца се оказа, че изобщо няма да пристигнат, но в крайна сметка ми върнаха парите след много тежка кореспонденция, която проведох.”

Търговците нарушават правата ни и като отказват да върнат стоката в седемдневния срок след доставката, каквото право имат потребителите, като измислят недопустими изисквания:

„Да не бъде разпечатвана просто е абсурдно, тъй като вие не можете да видите за какво става въпрос. Просто стоката трябва да бъде в подходящ търговски вид,” отбеляза Иван Бъчваров от Комисията за защита на потребителите.

За да намалим шансовете да станем жертва на измама, експертите съветват да се провери внимателно търговеца, преди да се пазарува. Полезни могат да се окажат дори форумите в Интернет, създадени от изпатили потребители.

Най-много жалби от недоволни потребители при пазаруване в Интернет подават в страни като Франция и Испания. Българите подават жалби срещу онлайн търговците сравнително рядко, тъй като интернет търговията у нас не е така широко разпространена като в страните от Западна Европа.

И още малко данни - българите стават все по скептични по отношение на покупките на предмети за дълготрайна употреба - като коли или скъпа техника, например. Националната статистика отчита общ спад на доверието на потребителите. Причината - хората очакват нарастване на инфлацията и на безработицата.