Скандали в залата за обслужване на клиенти на кадастъра в София. Заради напускането на качествени служители, службата бави скиците на гражданите.
Константин Иванов е строителен предприемач. От шест месеца не може да започне своя строеж в София, заради грешка в кадастралната карта.
„ 30-дневен срок, а вече 6 месеца не са го направили. На всеки втори българин като е правена кадастралната карта, са му объркани имотните граници. Всеки втори има този проблем”, обясни той.
Една брокерка на недвижими имоти получила грешна скица. „Подала съм за три дни бърза поръчка, платила съм си, чакам времето да изтече, идвам и взимам същата глупост. Не са нанесени корекциите, които искам. И които трябва да бъдат нанесени”, посочи тя.
И друг има подобен проблем. „От 19 януари чакам скица. Една седмица, а те станаха четири по три, хайде 12 седмици. И още няма и сега научавам на гишето, че някакво проучване е дадено да се прави”, споделя Цветко Славов.
Според ръководството на агенцията забавяне има само при по-сложните скици и корекции, а най-масовата услуга – скица, необходима за сделка например, рядко има забавяния.
Инж. Михаил Киров, който е изпълнителен директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър, заяви, че има забавяне в момента, защото имат около 6000 заявления, а в момента около 7000. „Които в момента се обслужва от 42 човека, а от които преписки правят около 12 човека. Не можем да поемем с този персонал с липсата на добри кадри, защото изтичат и към частни фирми, не можем да повишим заплащането. За една година са напуснали 28 човека , цяла служба се е подменила”, посочи Киров. По думите му причина за напускането е напрежението и честите скандали.
В края на 2016 г. любителски клип, заснет в чакалнята за граждани показа до какви крайности се стига в залата за обслужване.
В началото на тази седмица пак е имало скандал.
„Стана страшен скандал на другото гише, защото вътре стана анархия, сотаджии. Едно момченце "каубойче" с два пистолета влезна, изви ми рамото. Казах му, е както ми е на 200 кръвното и ми извива ръката, ще получа инфаркт и ще влезе в затвора. Тук някой ден, не дай си боже, някой ще умре в тая агенция”, обясни Иванов.
Директорът на кадастъра заяви, че се работи усилено с министерството за нови бройки. „Вчера бяхме с министъра на среща. Предоставихме нов доклад за състоянието на агенцията за проблема с кадрите и то обучени кадри, защото, ако тука имаме 50 човека обучени, тези хора няма да чакат отвънка.”
По-достойно заплащане за привличане на качествени специалисти и повече персонал. От това се нуждае едно от най-натоварените държавни учреждения, за да може да предлага бърза и качествена услуга на гражданите. А заради горещия имотен пазар, търсещите услугата са се увеличили с над 10% само за последния месец.
От кадастъра призовават гражданите да проверяват статуса на преписките си онлайн и да не се трупат преди гишетата за тази проверка.