"Инспектори по държавен пристанищен контрол на Швеция са посетили кораба "Вежен" и са извършили проверка, цялостен доклад за резултата и заключението от извършената проверка все още няма". Това каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, като се позова на информация от корабопритежателя - параходство "Български морски флот", съобщи БТА.
Швеция задържа българския кораб по подозрение в саботаж – за умишлено скъсан оптичен кабел в Балтийско море. Инцидентът се случва в събота (25 януари) срещу неделя (26 януари) между Латвия и шведския остров Готланд.
От корабопритежателия постъпва информация, че на 28 януари от борда на кораба са слезли четири лица – втори помощник капитан, трети помощник капитан, главният механик и боцманът, които са разпитани в полицията от шведска страна. Отделно на борда на кораба са разпитани капитанът и старши помощник капитанът, каза Караджов.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
От снощи всички представители на шведските правоохранителни органи са напуснали кораба, съобщи той.
Корабът „Вежен“ е регистриран под малтийски флаг, независимо че е собственост на българско юридическо лице, отбеляза Караджов. Той посочи, че корабът „Вежен“, регистриран в и плаващ под знамето на Малта, не е суверенна българска територия и България няма юрисдикция да провежда разследване на кораб, плаващ под чуждо знаме, причинил вреда на друга държава.
Капитанът Антон Атанасов е български гражданин, както и седем офицери. Боцманът и останалите осем моряци са от Мианмар, посочи Караджов. Той съобщи, че корабът е отплавал на 24 януари от пристанище в Руската федерация за Уругвай и Аржентина с товар сяра в насипно състояние.
Вицепремиерът посочи, че по пътя времето се влошава и корабът попада в буря по време на тъмната част на денонощието. На 26 януари сутринта капитанът нарежда на боцмана да извърши проверка на състоянието на кораба за евентуални повреди. Боцманът докладва по радиото на капитана, че лявата котва не е на позиция и котвата заедно с част от веригата се влачи от дъното на кораба, посочи Караджов. В 8:30 часа сутринта капитанът нарежда стоп на кораба и започва обиране на котвата обратно на борда. Междувременно е установено, че стопорът на лявата котва е повреден. Котвата е прибрана успешно и корабът продължава пътя си, добави министърът.
Караджов посочи, че снощи е получен отговор от Европейската агенция по морска безопасност, като оттам потвърждават движението на кораба и преминаването му през района на оптичния кабел, както и спирането на кораба сутринта в часа, описан в рапорта на капитана на кораба.
Той допълни, че на 27 януари в 20:29 часа шведските органи по пристанищен контрол са подали информация, че съществува подозрение, че корабът е участвал в инцидент, свързан с повреда на подводни кабели, вследствие на влачене на котвеното устройство по дъното на морето.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK