Ще успее ли България да привлече "Фолксваген"? Решението се очаква през май. А според германски медии страната ни е на финалната права с Турция.

Според параметрите, които до момента са обявени, става въпрос за инвестиция от 1 милиард и 400 милиона евро. Предвижда се в завода да работят 5000 души и да се произвеждат по 1000 автомобила на ден или над 350 хиляди коли годишно.

Снимка: bTV

Това означава още по-голям ръст на заетите  в производство и на автомобилни компоненти. В момента там работят над 24 хиляди души. 

Площадката на бившия комбинат „Кремиковци” е една от възможните локации за автомобилния завод у нас. В близкото село Ботунец Роман Ангачев смята, че бившият комбинат е повече от подходящ за "Фолксваген".

Според анализатори България има реален шанс. Изборът у нас е между бившия комбинат и индустриалната зона в Пловдив. А въпреки недостига на кадри, според икономисти, работна ръка ще бъде осигурена.

"5 000 души са много за един завод, но мисля, на правилната цена могат да се намерят. В София има 1,5 млн. население, 50 -100 км има още 500 хиляди души, така че от тези 2 милиона могат да се намерят", коментира Георги Ангелов – икономист.

Снимка: bTV

Тези компании вземат неквалифицирани кадри, поне за част от работните си места и ги обучават сами. Т.е. не разчитат на вече подготвени от нашата образователна система кадри”, обясни Десислава Николова – икономист.

Тук е и едно от предимствата на страната ни пред Турция.

„Например, ако "Фолксваген" трябва да вземе 200 човека от България, които да ги прати в Германия за половин година да се обучат - това става много лесно - с един формуляр. Докато в Турция отнема време, кандидатства се за работна виза за всеки поотделно”, каза Ангелов.

Ако подобен завод се реализира у нас, около него ще се разкрият още хиляди работни места в съпътстващите го доставчици. А това трябва до доведе и до ръст на заплатите.