Увеличаващи се данъци и предстоящо ограничаване на достъпа на дизелови автомобили до големите градове в Германия и други европейски страни – тази перспектива кара все повече европейци да разпродават автомобилите си.

Статистиката показва драстичен спад на броя на дизелите в богатите държави и масови разпродажби на вече регистрирани коли. Само в Германия собственици опитват да продадат коли на обща стойност 5 милиарда евро. 

Част от старите коли от Германия и Италия завършват живота си тук. Кметовете на германските градове Мюнхен и Щутгарт вече обявиха план за забрана за влизане на дизелови коли в рамките на градовете.

„Преди седмица бях в Румъния и там бяха много притеснени, че за 9-те месеца на година са регистрирани 300 хиляди стари автомобила”, коментира инж. Емил Панчев, председател на  Съюза на българските автомобилисти.

14-годишен дизелов автомобил може да се купи за около 1000 евро и в България, и в Германия, но годишният данък за тази кола е 231 евро в Германия срещу 23 лв. в България. 

Колкото по-стара е колата, толкова по-солен става данъкът в развитите страни.  У нас данъците на старите коли са по-ниски.

31-годишен автомобил, който се предлага за 800 лева у нас, би имал данък от 499 евро в Германия срещу едва 11 лева у нас. 

В България все още може да бъде регистриран дори дизелов автомобил с екологичен стандарт „Евро нула”, защото никой не мери еконормите на колите при регистрация.

Столичната община е закупила 7 газанализатора, които ще бъдат предоставени на МВР за замерване на отделените вредни газове от автомобилите. Пет от тях ще са в пункта на КАТ, където е първоначалната регистрация. Ако автомобил не отговаря на неговата екологична норма, той няма да може да бъде регистриран, обясни Зафир Зарков от Комисията по транспорт в СОС.

Другите два газанализатори ще са мобилни и ще са на територията на целия град. „Всички сме виждали автомобили, след които остават черни кълба дим. При установяване от органите на КАТ, че нивата на замърсяване са над нормата за съответния автомобил, той ще бъде спиран от движение до отстраняване на техническата неизправност”, допълни той.

Зарков уточни, че не става въпрос за въвеждането на нови, по-високи критерии за екологичен стандарт, а за спазване на наредбата за периодични прегледи и технически контрол на автомобилите.

По думите му всички собственици, които полагат нормални грижи за техническото и експлоатационно състояние на своите коли, не би следвало да имат притеснения от тези газанализатори.

Държавата трябва да предприеме мерки, за да се стимулира данъчно покупката на нови автомобили, категоричен беше Храбрин Иванчев от Асоциацията на автомобилните производители.

В момента собствениците на коли до 5 години са буквално наказани с 3 пъти по-висок данък, отколкото хората, които ползват стари автомобили, отбеляза той.

По думите му средната възраст на автопарка в България е 18 години, а 20-годишните  автомобили замърсяват 20-30 пъти повече, отколкото новите.

По данни на ЕК в България всеки ден 37 души умират преждевременно от замърсения въздух, изтъкна още Иванчев. Според него заради това, че се стимулира използването на стари коли чрез данъчното законодателство, хората не ползват градския транспорт.