Парламентът да се намеси в казуса с "Хемус" и да промени договорите, за да продължи строежът на магистралата, призова министърът на регионалното развитие и благоустройството.
Сегашните договори не дават гаранция за качество и има риск платените авансово милиони левове да бъдат изгубени, ако пътят не бъде построен, опасява се вицепремиерът Гроздан Караджов.
Подписаните в предните 2 години договори за „Хемус“ не са за строителство, а за доставка, казва регионалният министър.
„Доставка на материали и наем се превръща в строително-монтажни работи за магистрала. Някак си магически... с решение на НС тези договори да бъдат преподписани като СМР-та с ясни условия, единични цени“, заяви Караджов, допълвайки, че в аванс са платени над 1,3 млрд. лева.
Как държавата гарантира те да не потънат при неизпълнение или лошо изпълнение на "Хемус" питаме сегашния директор на „Автомагистрали“.
„Самите договори прикриват всъщност реално строителство и като строители би трябвало да носят съвсем други гаранции за изпълнение. Раздадените аванси по договорите за доставки и наем на механизация са обезпечени със застраховки“, обяснява Десислава Христова.
Застраховките за риск от загуба на държавни пари по обществени поръчки са обичайна практика у нас. В поръчките за „Хемус“ те трябва да са за минимум 2 години. В тази полица за участък 7.2 обаче срокът е само 12 месеца.
Според Христова това е нарушение и при други договори, което от фирмата вече са поправили. Дори и при удължен срок обаче, 5-годишните договори за доставки и наем може да изтекат, без пътят да е готов, твърди директорът.
„Когато изтича договорът, авансът остава в доставчика, но застраховката вече не е валидна“, предупреждава Христова.
Отговорният за поръчките вече бивш директор на държавната фирма Стоян Беличев каза за bTV, че при подписването на договорите е предвиждано удължаване на застраховките. Той заяви, че застрахователите са с достатъчно ресурс да възстановят парите при нужда.