Всеки четвърти автобус в София не е достъпен за трудноподвижни пътници. 25% от колите на градския транспорт в столицата са с високи стъпала и без рампи. Останалите 300 коли са с нисък под и пригодени за трудноподвижни пътници.

Спазват ли обаче водачите им изискванията да спускат рампите и каква е ситуацията в останалите градове, където все пак има и нови автобуси.

Ден след унизителното отношение към трудноподвижен пътник в градския транспорт - Петко Сталинчев чака превоз. Тролеят е нов и има рампа, но я сваля случаен пътник, а не шофьорът.

„Оказа ми помощ пътник в автобуса, а не самият шофьор. Подминавали са ни, защото виждат, че трябва да направят някакво усилие, което ще забави графика на шофьор. Някои хора спират и оказват съответната помощ, но някои не го правят, защото явно има проблем в организацията”, сподели Петко Сталинчев.

Според правилата на "Столичния автотранспорт" - водачите са длъжни да съдействат. Ако не помогнат за рампата, санкцията за първо нарушение е глоба от 50 лева и забележка, следва отстраняване от работа.

До момента няма подадени сигнали за подобни нарушения, каза Слав Монов, изпълнителен директор на "Столичен автотранспорт", и допълни, че шофьорът е длъжен при подаване на сигнал от човек в количка, да му отвори рампата, както и да му съдейства при слизане.

Често дори стигането до спирката се оказва непосилна задача за човек в количка.

Не съвсем достъпна се оказва градската среда и транспорта и в Бургас, където също има нови автобуси и тролеи.

Новите спирки в града са по-високи и при пускането на рампата от автобуса, тя не може да застане успоредно на спирката, застава перпендикулярно, и е невъзможно за човек в инвалидна количка, обясни Снежана Иванова.

Според хора с увреждания контролът върху шофьорите в градския контрол трябва да се засили и те да са добре обучени за помощ на трудноподвижните пътници.

В София от 2018 г. целият автопарк трябва да бъде обновен, а старите 35-годишни автобуси да останат в историята.