Шест марки майонеза се правят без яйца. Това показва изследване на Асоциация "Активни потребители", направено в лицензирана лаборатория и оповестено по-рано днес.
Според анализа в 6 от 16 изследвани майонези няма яйца. Установено е, че повечето марки майонеза съдържат големи количества консерванти, оцветители, нишесте и бета каротен.
Майонезата в цеха се прави от олио, вода, нишесте, няколко вида консерванти. Вместо яйца използва яйчен прах. „Пресните яйца са опасни при самото производство, защото са много високи изискванията за безопасност, също така срока на годност е не повече от месец”, посочва инж. Иван Янков, който е генерален директор на фирма, производител на майонеза.
Така с вложен яйчен прах се произвеждат всички майонези на пазара. По думите на Богомил Николов, от Асоциация "Активни потребители", на термина майонеза може да поставят кавички. „В 6 от 16 продукта се оказа, че няма яйца, те са основна съставка”.
Според изследването на асоциация активни потребители в повече от половината проби водно съдържание над 60% и наличие на въглехидрати над 20% при 4 продукта. „Влагането на въглехидрати от нишестето е опасно за всички диабетици”, категоричен е председателят на асоциацията.
Какво още има в една майонеза, избрана на случаен принцип. Потребител забелязва, че на етикета са описани повече от 20 съставки, сред които екстракт от паприка и ксантанова гума. По думите на Малина всичко е толкова силно написано, все едно са условия на банка.
Малина не купува българска майонеза, защото няма доверие в производителя. Според нея тя в общи линии е фалшификат.
От асоциацията посочват, че разминаването между наименованието майонеза и съдържанието няма как да бъде санкционирано, докато не се приеме норма за това какво е това майонеза.
От агенцията по храните са готови на преговори с бранша за създаването на държавен стандарт за майонезата. Готвачите пък съветват, че за да сме сигурни в качеството и вкуса на майонезата, си я пригответе в домашни условия.
Сред фирмите, които произвеждат майонеза без яйца има и такива на големите търговски вериги.