За първи път потребителите ще имат пълна защита чрез осигуряването на прозрачен, справедлив и конкурентен пазар във всички сектори. Това заявиха на съвместна среща председателите на Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК)

Шефът на КЗК: Няма да допуснем спекулативното оправдание – повишаваме цените заради еврото

Законът за приемане на еврото предвижда серия от регулатори и органи, които имат пряко отношение към процеса. Основната цел на закона е недопускането на спекулативен ръст на цените в рамките на процеса на приемането на еврото“, заяви Росен Карадимов, председател на КЗК.

„Амбицията ми е тези срещи да продължат да се разширяват, така че в един момент всички органи да обединят своите усилия, така че да постигнем крайния резултат, а именно да не допуснем спекулативен ръст на цените с оправдание – въвеждането на еврото“, посочи той.

„В това взаимодействие с регулаторите КЗК ще инициира много бързи анализи в невралгични сектори на икономиката – доставката на храни, горива, лекарства, електронни услуги, телекомуникации, финансова система. Тези секторни анализи трябва да идентифицират много бързо участниците както по хоризонтала, така и по вертикала на съответните пазари. Ще започнат да бъдат извършвани проверки за забранени съгласувани практики, забранени споразумения, господстващо положение“, обясни Карадимов.

Особено внимание ще бъде обърнато по отношение на доставките и веригата на храните. Тази функционалност има за цел да не допусне забранени споразумения и в резултат на тях – повишаване на цените.

„Санкционният режим на КЗК е достатъчно солиден, за да може тя да реализира своите правомощия и това всеки търговец у нас е наясно. Друг е въпросът е интензивността и ефективността, с който той ще бъде налаган“, заяви Росен Карадимов.

Относно правомощията на КЗК той обясни: „Ако някой закръгли 2 лева на 2 евро самостоятелно, КЗК няма основание да реагира. Но ако съседният търговец също е закръглил по този начин, това вече е забранена практика и тогава ви обещавам, че ще влезем с цялата си мощ там. Ако съседният магазин не закръгли така, то хората ще отидат при нега, а не при онзи, който е закръглил цената на 2 евро.“

В сайта на КЗК ще има линк, който препраща към сайта на КЗП, където в реално време, в графики, ще бъдат следени цените, включително сравнение между отделните вериги на определен брой продукти, който все още се уточнява.

Дигитална кампания на КЗП в рамките на месец ще достигне до 300 населени места

"Това, което започва, се случва за първи път. За първи път правата на хората ще бъдат защитени не само чрез правомощията на КЗП, а чрез проследяването и това да има един справедлив, открит и конкурентен пазар", каза от своя страна председателят на КЗП Мария Филипова.

Тя обясни, че започва кампания както по места, така и чрез всички дигитални канали – телевизия, радио, интернет, за да се достигне до всеки един човек. Ще бъде обяснено за основните задължения, които имат както търговците, така и потребителите.

Дигиталната кампания ще започне при излизането на конвергентния доклад в случай че е положителен. Тя ще продължи един месец.

„Нашата задача е да достигнем до всяко едно населено място в рамките на 30 календарни дни, 300 населени места, за да чуем въпросите не само на хората, но и на търговците. Да дадем отговорите, за да предвидимост, прозрачност и яснота“, обясни Филипова.

„Всеки опит на икономически обект, който се опита да осъществи спекулативно завишаване на цените, автоматично тази практика автоматично ще бъде прекратена с принудителна административна мярка. Отделно от това търговският обект ще бъде задължен да възстанови вредите, които е причинил на всеки един човек“, каза още тя.

Другите мерки са нелоялни търговски практики и санкциите, които са до 50 000 лв. за всяко едно търговско нарушение.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK