Сериозна разлика в резултатите от матурата за зрелостниците по български език и литература между различните области, отчитат от просветното министерство.
Докато средният успех на учениците в София е най-висок - близо 65 точки от максимални 100, следван от зрелостниците в Смолян, Варна, Пловдив и Русе, то в дъното по показатели са Силистра, Шумен и на последно място Разград - с по-малко от 48 точки.
Така разликата между първото и последното място сред областните градове е цели 17 точки.
Оказва се, че от всички области единствено Плевен подобрява средния си успех. Най-сериозен е спадът в Ямбол.
Математическа гимназия "Гео Милев" в Плевен следва положителната тенденция на града.
Средният успех от матурата по български и литература миналата година е 71 точки. Сега - 76. Две момичета са с пълни шестици.
Директорът казва, че опитът от годините с матури сега дава резултат.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
"Системата е спокойна..учебните програми са добре познати на преподавателите, няма хаос, няма суматоха, няма неизвестно", обяснява Диана Данова, директор на МГ "Гео Милев", Плевен.
В Ямбол обче за година успехът се понижава с 4 точки. Майка на ученик - Ваня Христова, определя спада като "плашещ".
"На фона на толкова нови изисквания към учениците, особено на фона на тези външни оцелявания, особено по български език и литература. Не изключвам математиката, но за едно дете да няма грамотност и култура, и познания", казва Ваня Христова, майка на десетокласничка
Учениците в горен курс толкова се затрудняват, че понякога цялото семейство помага.
"Взех, написах едно есе и учителката го е оценила за шест .викам, виждаш ли, баба ти на 70 години може, при нас бяха изискванията много строги", казва Димитрина Георгиева, баба на ученик.
От години има големи различия и между регионите, и между училищата.
Един от факторите е т.нар "образователна сегрегация" след 7-ми клас - много голям процент училища с концентрация на деца със слаби резултати. Влияят също социално-икономическите фактори, както и езиковата бариера в някои случаи.
"Това е една от промените, които предлагаме. Обучение в допълнителен клас и индивидуално обучение с включване в съответните класове“, обяснява Емилия Лазарова, зам.-министър на образованието и науката.
В следващите месеци предстои дискусия за промяна на образователната структура. Ще се работи и по нови учебни програми.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK