Пъплим с 30 км/ч, вместо с 50 в градовете - ограничението е разписано в нова наредба на вътрешното и строителното министерство, а целта е да се намали броят на катастрофите.

Новите правила са в сила от края на юли, но шофьорите не са и чували за тях. Ограничението от 30 км/ч в час важи за абсолютно всички населени места у нас. Хубавото е, че не е задължително, а само препоръчително.

То няма да важи за големите булеварди и скоростните отсечки, стига, разбира се, забраната да не е изрично указана с пътен знак. Ще се шофира бавно само по малките улички, край училища или детски площадки. Идеята е да се убие скоростта, като в най-невралгичните точки се поставят изкуствени неравности, а именно – т.нар. легнали полицаи, повдигнати пешеходни пътеки и малки кръгови кръстовища.

Важно е да се уточни, че препоръката в градовете да се шофира с 30 км/ч идва след поредицата от тежки катастрофи с пешеходци през последната година.

Изумени от факта, че ще се наложи да карат в града с по 30 км/ч, шофьорите вдигат рамене и твърдят, че ще спазват ограниченията, особено по малките улички, край детските градини и парковете, където играят деца.

От автомобилния съюз приемат ограничението с условие - да важи само за определени участъци и предлагат на градските магистрали да се кара по-бързо.

„Можете да си представите какви километрични задръствания - оттам замърсяването на въздуха и ред други неща. Изнервянето на водачите... Дори тази разлика между 140 и 30 км е голям дисбаланс и едва ли психически ще се отрази добре на водачите,” казва секретарят на СБА Емил Пенчев.

От столичния КАТ вече прилагат наредбата, като заедно с общината и в най-критичните участъци слагат повдигнати пешеходни пътеки - като тази на булевард Г.М. Димитров, където преди месеци беше блъсната осемгодишната Марина. И обясняват, че ограничението от 30 км/4 важи само, докато се минава през неравностите.

„При преминаването през съответната неравност, той принудително ще ограничи скоростта до 30 км/ч, а и ако има знаци, които обозначават скоростта на по-малко от 50, трябва да се спазват,” казва Николай Николов от КАТ София.

До момента по новата наредба в София са направени и 9 такива съоръжения, които убиват високата скорост. По план обаче само в столицата ще се изградят над 100 малки кръстовища и легнали полицаи и повдигнати пешеходни пътеки.

До 2013 г. старите легнали полицаи ще се премахнат, за да се изградят по съвсем нов начин, който да ги направи лесни за преминаване от майки с колички и инвалиди. Друга новост е, че всички пешеходни пътеки вече ще бъдат повдигнати, за да не може да се подминават с висока скорост.