Съмнения за източване на здравната каса "изплуват" от електронните досиета на пациентите. От април насам всеки може да проверява досието си чрез специален код, който се издава безплатно. Хора, които са го направили, с изненада открили, че са били обект на сложни медицински манипулации.
От 15 април всеки от нас срещу лична карта може да получи кода, чрез който да провери здравното си досие в електронна система на НЗОК. Издаването на кода става за минути.
До момента около 16 000 българи са поискали такъв код, 11 000 са проверили здравното си досие, а 11 от тях са открили изненадваща информация за себе си. Вече има и подадени жалби в здравната каса заради съмнения за злоупотреби.
Най-често в досиетата "лъсват" фалшиви прегледи и операции, за които касата е платила на съответните специалисти и болници. Жалбите са от Варна, Пловдив, Пазарджик, Търговище, Габрово и София.
Светлин Спасов е сред хората, на които им е направена операция, но само по документи. Мъжът е собственик на малка фурна в село Горник, Луковитско. Разказва, че по документи преди 3 години е претърпял хирургическа интервенция в местна болница. А медицински център е издал болнични на негово име за над 100 календарни дни.
Светлин подава сигнали до редица институции. Болничните, които би трябвало да са изплатени лично на него, впоследствие са обявени за невалидни. А мъжът отрича да е получил пари.
От април всеки може бързо и лесно да провери дали името му не е замесено в подобна схема. Чрез кода, който се издава от районните здравни каси, се влиза в електронното здравно досие. Там има информация за избора на личен лекар, който сме правили от 2000 година насам. Съхраняват се и данни за прегледи, лечение в болници, лабораторни изследвания за 5 години назад, както и за стоматологични услуги от миналата година насам.
От общо 11 подадени жалби до момента, 3 са в София. „Гражданите сигнализират за това, че са им извършени прегледи, които на практика не са извършени от специалист. Това значи, че на тези специалисти им е платено за дейност, която не са извършили”, обяснява Ваня Станчева, РЗОК-София.
Подробности на този етап не се разкриват, тъй като проверките не са приключили. Ясно е само, че две от жалбите са срещу акушер-гинеколог и срещу очен лекар. А третият сигнал е срещу болница, в която пациентът никога не е стъпвал. А според досието му - се е лекувал там по клинична пътека, по която касата е платила на лечебното заведение 2015 лева.
След като достъпът до електронните досиета се улесни, от касата разчитат пациентите да сигнализират по-често, за да е по-ефективен контролът. По всички жалби институцията е длъжна да направи проверка.