Нова европейска разпоредба, която влезе сила от 1 януари, дава повече свобода на пътниците при употребата на смартфони, таблети и други електронни устройства на борда на самолетите. Те ще могат да се ползват и по време на рулиране, на излитане и на кацане.
Вратите се затварят и всички електронни устройства трябва да бъдат изключени - правилото важеше до сега. Европейската агенция за авиационна безопасност потвърди, че няма риск за безопасността, ако телефони, таблети, електронни четци се използват, докато самолетът излита или каца. Но не трябва да предават, а да са в режим "полет".
„Всички, които са ползвали първите мобифони, си спомнят, че тежаха по 2 кг, че имаха педя антена. Вече няма производство на такива средства, които да оказват влияние на самолета”, обяснява Любомир Хаджиев.
Отсега нататък от вашата авиокомпания зависи дали електронните устройства ще могат да останат включени във всеки етап от полета.
„От една страна от авиокомпаниите зависи да изработят тези правила, при които да могат да работят тези устройства. От друга - самите производители на тези устройства вече се съобразяват с тези бъдещи намерения и произвеждат такива устройства, които да не оказват влияние по време на полета”, коментира Янко Георгиев.
Безопасността остава водеща и въпреки по-свободните правила, важно ще е решението на екипажа - капитанът може да нареди всички устройства да бъдат изключени.
„Примерно при намалена видимост ние имаме специални процедури за изпълнение на полета и кацането в намалена видимост. Тогава оборудването в самолета е безкрайно чувствително и намеса би могла да отклони самолета от траекторията му”, допълва Георгиев.
Идеята на Европейската агенция за авиационна безопасност за следваща стъпка в либерализацията на режима е възможно най-скоро на борда да станат практика и разговорите по мобилния.