Що е то „частна улица" и има ли такова понятие въобще? След сигнал на зрители на bTV, проверихме три интересни случая, в които Общината е поставена на колене от пропуски в законите.
Хората от жилищния квартал „Манастирски ливади" се оказват заложници на частна фирма. През 2012 г. тя затваря с бариера част от улица „Флора", която попада в имота й. За шофьорите остава само един път за влизане и излизане от квартала.
„Това е най-долната улица, по която можеш да излезеш директно към центъра, но за съжаление има частна охранителна фирма, която не пропуска хората. Научих, че ако платиш към 150 лв., могат да ти дадат право да минаваш с пропуск”, разказа пред bTV Александър Заралиев.
„Има бариера и не се разрешава преминаването на автомобили оттам. Разбира се, може да се мине пеш оттам и аз, когато пристигам с автобус, минавам редовно през бариерата, но с кола – не. Казват, че е частна улица - не може да се мине”, обясни друга жителка на квартала.
„Просто няма никаква регулация тука цялата система. „Манастирски ливади" - Изток и Запад са почти без улици и тротоари”, възмутен е Александър Заралиев.
Вторият сигнал, който екип на bTV провери, е в квартал „Здраве" само на метри от бул. „Витоша”. Там собственикът на имот е сложил табела, като е отцепил и част от задънена улица, където се помещава автосервиз. При появата на камерата, служител в него спира екипа. „Напуснете частната собственост. Излезте!!! Няма да ви обяснявам нищо”, заяви той.
Въпросът дали има такова нещо като частни улици и защо съществуват те бе отправен към кмета на район „Триадица". Оказва се, че, колкото и парадоксално да звучи, собствениците на двата имота са защитени от закона. Това е така, защото земята, върху която са изградени улиците навремето, днес е частна собственост и за да се ползва цялата улица, Общината трябва да откупи земята под нея.
„Те имат правно основание. За морално основание – въпросът е друг. Доста имаме да отчуждаваме, защото уличната регулация е влязла 2001 г. в сила, но дефакто тя не е разположена в голямата си част”, коментира кметът на район „Триадица" инж. Николай Терзиев.
Оказва се, че лепенките и табелите „частен имот" също са законни, а регулация при тяхното издаване - няма. „Това, което засега се планира, то ще залегне в бюджета, като се утвърди бюджета за 2015 г., но засега се планира от порядъка между 5 и 7 млн. лв. само за отчуждаване в двете зони”, обясни още кметът.
Екипът на bTV се отзова и на трети сигнал, в който се оказва, че Столична община е поставена в патова ситуация. Той е за улиците „Енос" и „Майор П. Тошев" в квартал „Стрелбище". Там частна фирма стопанисва земя, която отдава под наем на голяма банка. Собственикът е затворила част от двете улици с бариери, за да направи паркинг, който се ползва от клиентите на банката и който този път наистина е незаконен.
„Зоната, в която попада паркинга отпред, е по регулация улична зона. Тази улична зона продължава да бъде публична общинска собственост и полагането на тези бариери е незаконно. В момента и двете улици са затапени и е страшно неудобно, невъзможно е с кола нормално да се придвижваш”, обясни кметът Николай Терзиев.
В близост се намира и един от клоновете на Националната здравна каса. През него дневно минават стотици хора. „Тук винаги има по 200-300 човека, много е натоварено. Идвал съм и с кола, но я спирам някъде по градинките нагоре, където има свободни места”, разказа гражданин, който често посещава клона на НЗОК.
„Паркирането е абсолютно невъзможно. Разминаването на две коли също е невъзможно. Ако човек успее да си намери място за паркиране, ще е събитие. Лошото е, че аз работя с хора трудноподвижни, неподвижни. Идват до тука с кола, за да си получат изделията и, за съжаление, няма къде да спрат. Долу на паркинга не ги пускат”, обясни и друг потърпевш - Адриана Карамфилова.
Въпреки, че според районния кмет бариерите са незаконни и от 2006 г. има заповед за премахването им - те са тук и до днес. В съда Столичната община печели на две инстанции, но в крайна сметка губи делото на последната. Сега предстои ново дело.
Докато институциите водят безкрайни съдебни битки - неудобството за жителите на квартала остава.