Нова наредба на Столичната община за преместваемите обекти слага край на безразборните реклами в центъра на София. Предвиждат се още по-строги правила и за разполагането на сергии.
Новата наредба разделя София на няколко зони с различни правила за това къде може да има реклами и къде не. Санкциите за нарушителите също са по-сурови.
В историческия център вече няма да се поставят павилиони и сергии. За физически лица глобите са от 2 до 5 хиляди лева, а за фирми - от 10 до 50 хил. лева. Всички рекламни съоръжения, които не са поставени по правилата, ще бъдат премахвани.
Най-изчистен трябва да бъде центърът на София. Според новата наредба там няма място за павилиони и сергии, които в момента са на всеки ъгъл.
Площад „Света Неделя” е едно от местата, на които вече няма да виждаме реклами. Заедно с тях трябва да изчезнат и будките.
Бизнес като този може да оцелее само на оживено място, казва Деница Стоянова. Тя продава сандвичи и напитки на място, където новите правила ще подложат на изпитание и нея, и нейните работодатели.
Новите правила стават факт след тригодишно обсъждане. В Зона 1, където влизат улици и булеварди като „Дондуков”, „Московска” и „Цар Освободител”, ще могат да се поставят единствено рекламни съоръжения по покривите на сградите.
„София е зонирана, има различни правила. Разбира се, най-строги и прецизно разработени са правилата за центъра”, коментира главният архитект на София Петър Диков.
По-голямо предизвикателство от будките са незаконно поставените реклами. Години наред инспектори водят битка с нарушителите. „Имаме известен успех. Аз лично не съм доволен от това, което е постигнато до момента, но не става лесно”, каза още Диков.
На мястото на премахнатите съоръжения или реклами много бързо поникват нови. Изграждането на допълнителни конструкции към сградите за фирмени табели вече е напълно забранено.
Наредбата забранява поставянето на реклами върху сгради – паметници на културата, представителни институции, пътни знаци, дървета, стълбове, зелени площи и в терени на детски градини и училища.