Нов тласък в развитието на електронното правителство у нас - това лято трябва да заработят 50 от най-популярните услуги на Столична община, а след година всяка онлайн услуга вече ще може да се плаща и през интернет.

"Това са най-честите и най-потребими от гражданите и бизнеса електронни услуги като удостоверения за гражданство, за раждане, за брак, за смърт, удостоверения за платени местни данъци, за МПС и т.н.", посочи зам.-министърът на транспорта и информационните технологии Георги Тодоров.

Вече се работи и над мобилна версия на електронното правителство, който ще позволи всички услуги да са достъпни и през телефона.

На дъното

За 5 години България се срина от 40-то на 70-то място в света по ниво на внедряване на електронни услуги сред гражданите. В момента у нас може да се възползвате от близо 500 онлайн административни операции, но на практика работещите са около 60.

"В повечето случаи, особено когато клиентът не е фирма, а гражданин се налага плащането да става офлайн, отивайки до банката, което на практика обезсмисля самата електронна услуга", обяснява изпълнителят на проекта Веселин Тодоров.

Промяната може да дойде бързо

300 милиона лева европейски пари са предвидени за разработване на електронни услуги за следващите 6 години.

Единственият у нас министър на електронното управление в служебния кабинет Роман Василев признава, че с тези пари и добрите ИТ специалисти у нас, нещата могат да се случат много по-бързо.

"Нещата, ако имаме желание, защото ресурс има, могат да се случат до 2-3 години да бъдем на ниво, което да бъде завидно. Не само ние сами да си завиждаме, а и навън да ни завиждат", смята той.

Преди няколко дни правителството прие нова стратегия за електронното управление - според нея още тази година България ще навакса с изоставането си.