Повече пешеходни зони, нови велоалеи и по-ниско строителство в София, за да се запази гледката към Витоша. Това са препоръките на екип от световни урбанисти за развитие на столицата, които кметството планира да реализира в следващите 10 години.
Гордостта на София – Витоша, става защитен вид. Общината иска още от догодина да се забрани високото строителство в южните квартали.
За да се запази гледката, планът предвижда строителството на сгради след Околовръстното шосе да не надвишава 15 метра.
Високите небостъргачи се обособяват в две зони – в източния и западния край на града.
"Идеята ни е не създаване на едни мъртви ситита, които след 8 часа се напускат от хората, а създаване на смесени, многофункционални зони, които работят 24 часа", каза Здравко Здравков, главен архитект на София.
Друг приоритет е разширяването на пешеходните зони. Обмисля се дали целият център може да се затвори за коли, защото сега транзитно през него минават 20 000 автомобила дневно.
"Веднага трябва поне в центъра всички улици да получат нови тротоари. Буквално до година, две. Трябват няколко мерки за по-бърз градски транспорт, нови бус ленти, нови трамвайни трасета", заяви Андрей Зографски от "Спаси София".
Проучването е показало, че градската среда се харесва и ползва от хората над 30 години и застаряващото население. Трябва обаче да се привлече интересът на младите, защото са затворени в моловете.
За да бъде истински зелен град, още този месец в землището на „Суходол” започва залесяването на нова гора с над 120 000 дървета.
Кметът Йорданка Фандъкова каза, че част от мерките и решенията на проблема с достъпността вече се изпълняват. Тя допълни, че докладът ще се превърне в програма, по която да се работи в посока улесняване трафика в града, подобряване връзките между парковете, оформяне на публичните пространства. По думите й действията по проекта ще се осъществят в рамките на повече от един кметски мандат.
Докладът за градската среда, изготвен от световноизвестния архитект Ян Геел, показва големи предизвикателства - промяна на начина на живот в
града, удължаване и организиране на пешеходните зони, въвеждане на спокойната зона, подчерта Фандъкова.
По думите й най-тежката задача по доклада се отнася за частта с веломрежата в столицата. Предлага се свързване на съществуващите велоалеи помежду им, както и с центъра на града, което обаче среща отпор от страна на шофьорите, добави още столичният кмет.