Година и половина след „възраждането“ на Родопския драматичен театър „Николай Хайтов“, смолянските театрали са изправени пред поредното предизвикателство - липсата на средства, предаде кореспондентът на bTV в региона.
„Смолянският театър стартира много обнадеждаващо и опитмистично, но за съжаление методиката, в която сме вкарани, е абсолютно неработеща за състоянието на театър в град като нашия. Според тази методика, както и заради лошите ни отношения с община Смолян, в театъра в момента няма средства за производство на спектакли, което означава, че през септември не можем да продължим с нищо ново”, коментира директорът театъра Крум Филипов.
Той обясни, че са имали намерение да направят хубава комедия на родопски диалект, с режисьор Петър Тодоров. „В момента се репетира изключително на юнашко доверие, никой не знае какви средства ще се получат за спектакъл, непрекъснато сме в търсене на средства”, каза още Филипов. Той се обърна в открито писмо до Министерството на културата, до институциите и местните депутати с настояване да се преразгледа сега действащата методика, която за театър от този мащаб и в тези условия, по думите му, е пагубна.
Филипов заяви, че писмото няма никакъв политически контекст. „Стоя зад всяка дума казана в писмото. Театърът и духът са над всякакво политиканстване”, каза той.
В писмото си Крум Филипов пише още: „Трябва да се знае, че Община Смолян чрез зам.- областния управител, започна политика на конфронтиране с театъра ни. Общината започна поголовно да наема т. наречените „мечки” на сцената на театъра – Руслан Мъйнов, Камен Донев, Асен Блатечки, Астор, Балета на Софийската опера и т.н. и т.н... 22- хилядният Смолян за кратко време се превърна в нещо като Бродуей. Всичко това смаза смисления репертоар на театъра и усилията ни да създадем активно ядро на театрална публика в Смолян. Нещо повече – слагаха се умишлено дати за гостуващите представления в деня преди или в деня след наши предварително планирани представления. До този момент Общината не е откупила нито един наш спектакъл, но затова пък откупува значително по-скъпи спектакли „мечки”.”
Като признание за работата си театърът получи номинация за „Икар”, участва в театрални фестивали в Шумен и Враца, а най-голямата оценка дойде от Словения.
Спектакълът „Лазарица“ беше селектиран за участие в един от най-престижните европейски театрални фестивали „EX PONTO”.
„Последният пастир“, „Карнавал“, „Майстори“, „Чичовци“, „Нирвана“, „Бременските музиканти”, „Коледна история на пингвина Оги”, „Копче за сън” и филмът „Без светлини”, посветен на бедствието в Родопите през месец март, с руския режисьор Сергей Горянский, са другите заглавия, до които родопчани можеха да се докоснат от театралната сцена.