Шофьори сигнализираха, че се е разцепила част от главния път Е-79 на границата между общините Мездра и Ботевград. Поддава и подпорната стена, която трябва да удържа пътя.
Това не е поредният пропадащ пътен участък, а основната връзка на Северозапада със столицата. Преди десетина дни платното за София се разцепи, но пукнатините се увеличават, платното освен това пропада. Разтревожени шофьори сигнализираха, че нееднократно са звънели на телефон 112, но освен една сигнална лента отстрани на пътя, нищо не се предприема за укрепването му. Според пътуващите има опасност и заради натоварения трафик част от платното да се свлече в пропастта.
Пукнатината се появила около Великден, но продължила да расте, а едното платно видимо хлътнало. „Преди два дни се обадих на телефон 112, казах им, че това е опасно - един тир със сигурност ще се хвърли надолу”, обясни шофьор. „Ако се случи, ще е трагедия. За втори път пътувам за София и мислех, че са взели мерки, сега виждам, че нищо не е предприето”, допълни друг.
Свлачището е провокирано от подпочвени води, те са подкопали и подпорната стена, която държи пътя.
Във вторник мъж, който се представи за служител на община Ботевград, обозначи цепнатините със спрей. „За да ви демонстрирам, че утре, като дойдете и погледнете, можете да видите дали продължава пукнатината насам, или не”, обясни той.
Пътят е основната връзка на страната със Западна Европа и след пуска на „Дунав мост 2” е изключително натоварен. Компрометираното платно обаче не е затворено и големите тирове допълнително отприщват процеса.
„Ако това платно се свлече надолу, предполагам, че и другото ще се свлече, това означава откъсване на Северозападна България”, коментира шофьорът Тихомир Илчев.
Според Пътната агенция укрепването на свлачището ще струва 300 000 лв. и ще отнеме време. „Като срок зависи от сложността на укрепителните съоръжения, които трябва да бъдат изпълнени. Само за изпълнение на проучване и проектиране на допълнителната конструкция - ще отнеме около 2, 3 до 4 седмици, тоест около месец”, обясни директорът на Дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ инж. Георги Златев. Едва след това ще започне ремонт.
Проблемът е, че и алтернативният път през Искърското дефиле е много опасен заради падащи камъни. Ако пътят се затвори, за да се укрепи, има още един алтернативен, междуселски - през село Рашково, но там вече има няколко свлачища и тирове е невъзможно да минават.