Геодезическите изследвания на първия мост на Дунав при Русе приключиха. Заключението е, че опорите не са потънали и за конструкцията няма опасност.
Преди дни уникалното съоръжение навърши 60 години. За времето си мостът е най-секретният и най-грандиозният строителен обект в Европа, разказват малкото останали български ветерани, участвали в строителството.
84-годишният Ангел Пъчев започва работа на моста на 22 години. В деня на откриването точно преди 60 години е награден с народен орден на труда. Наградени са още над 300 български работници.
„Аз съм работил като шлосер монтьор в ремонтно-механичния цех, там се занимавахме с ремонт на пневматични машини”,казва мъжът.
В строителството участват близо 1000 работници, много малко от тях - жени, една от тях е българка. Слава Русева е ученичка, когато отива на строежа. Дежури на електрическата подстанция на строежа.
„Тъй като нямаха подготвени кадри през това време, от българска страна ръководството беше от средни техници, инженерите бяха руснаци. Първият запис в моята трудова книжка е от моста - обект 889”, спомня си доц. Русева.
Мостът на река Дунав при Русе за времето си е най-грандиозният строеж в Европа. „Специалистите идват с 200 вагона апаратура. Това е гигантски строеж, през нощите мостът е осветяван, дори градът е осветяван”, коментира Владислав Атанасов.
С почти 3 километра дължина, с жп линия и асфалтов път, с повдигащи се механични елементи. Секретен и стратегически обект с наименованието 889.
Още следК война, сто години преди действителното откриване на моста, Великите сили се замислили как с железница да стигнат до Бяло море, но войните и политиката забавили проекта им с век.
Обектът е построен с 238 милиона рубли заем. В строителството участват Съветският съюз, Полша, Унгария, Чехословакия, Румъния и България.