Възстановяване на жълтите павета - идеята е старата настилка да бъде подменена с нова, която България сама да започне да произвежда.

Жълтото паве е един от символите на София. Заради него повече от век столицата е наричана „златна”. Паветата са положени през 1909 г. по идея на кмета Мартин Тодоров и след теглен заем от 35 млн. лв. Миналата година те бяха защитени като част от културното наследство.

За близо сто години много от паветата са пострадали. „Където е имало манифестации с верижна техника и танкове, те са компрометирали паветата”, обясни Валери Велинов от Дирекция „Транспортна инфраструктура”.

България ще се опита да разгадае състава на павето и да започне производството му. „Да се намерят подходящи суровини, от които евентуално да бъдат произведени, защото България е внесла жълтите павета от Австро-Унгария”, обясни депутатът от Реформаторския блок Вили Лилков.

Вече е започнало и разработването на технологията за производството им. Докато тя стане ясна, паветата се пазят под бройка и под ключ. В склад в покрайнините на София държавата съхранява всички останали жълти павета, а те са все по малко с годините. „405 кв. м от ремонта на „Орлов мост” и 50 кв. м от бул. „Драган Цанков”, обобщи управителят на склада Мариана Костадинова.

Как и къде ще се произвеждат ще стане ясно тази година. А в музея на София вече мислят как да пекат миниатюрни павета за сувенири като символ на столицата. „Една такава пещ струва 7-8 000 лева, а на нас ще са ни необходими две пещи”, обясни д-р Надежда Кирова от Музея за история на София.

От Музея на София вярват, че технологията за производството на жълти павета по образец на оригиналните ще бъде повторена без проблем. Най-трудно щял да бъде постигнат специфичния златен цвят.