Държавата спъва най-голямата атракция по морето - пътуването с корабче до обновения остров Света Анастасия, алармираха зрители на bTV. Най-сериозното препятствие е... 40-годишна бетонна тоалетна.
Паметник на културата, обновеният с европейски пари мост, следва стриктно препоръките на Министерство на културата и остава без модерен пристан. „Няма как много да се избяга от първоначалната визия. Дори и по някакъв начин във времето това да бъде договорено, все пак той си остава мост, той няма инфраструктурата на едно пристанище”, обясни Кристина Вълчева, която отговаря за ОП „Туризъм" в Община Бургас.
Така пътуванията от моста, които са основна част от островната атракция, са зависими от времето. При малко по-силен вятър корабът не може да пристава безопасно на кея, защото се вдига висока вълна. „По проект, по програма е красив, но не е удачен за това, което правим с корабчето. Сами виждате, че то не е защитено”, обясни капитанът на корабчето Яни Пападопулов.
Резервен вариант за сега няма. Морската гара в района на пристанището се оказва труднодостъпна за пътуващите с катамарана. „Беше изисквано за всеки един пасажер ние да предоставяме лични данни - имена, ЕГН, номер на лична карта, което смятаме, че не е редно. Освен това не беше изяснена ситуацията по какъв начин тези хора да стигат до кейовото място. Ние осигурявахме един вид кордон, за да ги преведем”, обясни Кристина Вълчева.
„Все още сме търговско пристанище и няма никаква гаранция, че те ще останат точно в този поток, който се движи към кораба. Те могат да отидат към друг кораб”, обясни Живко Желев, офицер по сигурността от Пристанище Бургас.
Контролът до порта е завишен след атентата на летището в Сарафово. Вариант е пътниците да влизат с автобус през портала, който да ги отвежда директно до катамарана. Според общината обаче допълнителният превоз ще оскъпи билета. Свободният достъп до Морската гара, извън търговската част на пристанището, пък е препречен от бетонна постройка.
Тоалетната е строена през 70-те години на миналия век - за моряците от спиращите тук кораби. От години не се използва. „Да, пристанището няма нужда от нея. По Подробния устройствен план трябва да се премахне тази сграда и стената на вълнолома, която е зад нея, да бъде разбита. Сградата е държавна собственост и иска нужната документация и разрешение от страна на държавата”, обясни маркетинг ръководителя на Пристанище Бургас Стойчо Димов.
„Би могло да се отвори много по-лесен достъп, от страна на Фрегатата, със специални ограждения, което не е трудно. Ако не получим подкрепа от държавата, по-малко туристи ще посещават острова”, коментира зам.-кметът на Община Бургас Йорданка Ананиева.
Още в първите дни интересът към атракцията е огромен. „За втори път се опитваме да отидем, иначе сме много доволни, много беше забавно, даже времето не ни стигна”, разказват посетители.
Райна Стефанова води на разходка до „Света Анастасия” гости от Англия и е категорична, че трудният достъп на пристанището би ги отказал от пътуването. „Къде да си водим гостите в пристанището - с лични карти, паспорти, не е много удобно. Не знам от пристанището откъде се тръгва, нищо че съм от Бургас, така че от тук е много по-удобно и много повече се вижда от хората”, обясни тя.
„Ако не се изчистят взаимоотношенията между община и пристанище, ние просто ще возим само от тук, когато е възможно. Когато не е възможно, ще чакаме по-хубаво време”, каза още капитанът на корабчето Яни Пападопулов.
Сега, при по-лошо време, пътуванията до Света Анастасия се отменят, въпреки че акостирането на самия остров е безопасно и при по-силно вълнение.