Културните и историческите фестивали провличат все повече туристи. Практиката се налага през последните 5 години и цели да постави нов етикет на туризма у нас. В римския град Никополис ад Иструм край великотърновското село Никюп например, привличат вниманието на посетителите с възстановки на боеве от антично време.
За миналата година ръстът на чужденци посетили старата столица е 20%. Повечето от тях са дошли организирано. През 2018 г. тенденцията се запазва, лек спад е отчетен през лятото.
Иван Църов, директор на РИМ във Велико Търново, обясни, че когато има някакво световно спортно събитие, както Олимпиадата тази година, това влияяе негативно върху броя на посетителите.
Възстановките от римско време са новият похват на културния туризъм. Според чуждите инвеститори, у нас все още липсват печеливши механизми в културния туризъм.
Александър Меншиков, собственик на Парка на миниатюрите във Велико Търново, споделя, че в България се оказва много сложна системата за договори и маршрути. „Сега ние работим за това, чуждестранните туристи, които пристигат в България, да идват и при нас”, сподели още Меншиков.
Дали културният туризъм ще „надвие“ алкохолния,, се оказва въпрос на гледна точка.
„Не сме чак толкова по заведенията, но естествено, че храната има надмощие. Това е, навсякъде е така”, обясни Пенка Сакарова, туристка, на въпрос къде прекарва повече време – в заведенията или в музеите.
Според статистиката Велико Търново е водещият център в културно- историческия туризъм. В района има 31 обекта, а през тях годишно преминават близо 500000 туристи. 1/3 е делът на чужденците.