514 нарушения при 570 проверки на Комисията за защита на потребителите в магазините досега. Половината от тях са за нелоялни практики.

По темата с цените се самосезира и Върховната административна прокуратура, която обяви, че започва проверка на част от държавните органи, отговарящи за инспекциите. Малко преди обед Агенцията по храните, данъчните и КЗП влязоха в хипермаркет в София.

Откриха 23 опаковки с кренвирши и още толкова кисели млека с изтекъл срок на годност. Те ще бъдат бракувани.

"Това, което агенцията следи, е дали има вносен продукт, който би могъл да е преопакован и представен с произход България", каза зам.-изпълнителният директор на БАБХ Галя Викьова. 

"Глобата е до 50 000 лева, но тя има различно значение за търговеца + за малкия търговец, при него може да е причина за фалит", добави председателят на КЗП Стоил Алипиев.

КЗП проверява и за подвеждащи рекламни брошури. 

На този фон една от големите вериги - също обект на проверки от държавата, обясни как формира цените на стоките си и защо поскъпват. Част от причините са скокът на заплатите в страната и транспортните услуги.

“Основно обаче е недостига на суровини в страната. Внасяме суровина, която за едни продукти е на 50% за други над 70%, за да може изобщо да започне цикъла на производство”, каза изпълнителният директор на LIDL България Милена Драгийска.  

Различните цени на артикулите се дължат от части на местни пазарни особености, обясняват от веригата.

“Винаги има фактори или ще има, такива които водят до по-високи цени на единични продукти. В кошницата обаче като погледнем тя е с 30% по-евтина от западноевропейските страни”, смята тя. 

Прокуратурата изиска документи от Комисията по стоковите борси и тържищата и от комисията за защита на потребителите за установяване на незаконосъобразни актове и започна проверка.