Специалисти по морско спасяване и бивши моряци излизат на бунт срещу продажбата на единствения спасителен български кораб. От 12 години плавателният съд „Перун“ е изваден от експлоатация, а сега предстои страната ни да се раздели с него след търг с тайно наддаване.
Построен преди 43 години в Съветския съюз, „Перун“ може да спасява хора и плавателни съдове, да гаси пожари и да приютява на борда си стотици бедстващи.
За времето си корабът „Перун“ е имал уникални възможности. Извършвал е спасителни операции в свирепи бури и над 10-метрови вълни. В момента обаче състоянието му е плачевно.
„Четири етажен блок на среща ви да се изправи и да можете да дърпате кораб, който е 10 или 15 пъти по-тежък от „Перун“. И той успява“, посочва Никифор Герчев, Председател на българската доброволческа организация за морско търсене и спасяване.
След като е изведен от експлоатация през 2008 г. „Перун“, с решение на министерски съвет, е прехвърлен от морска администрация на държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. И потъва в разруха.
„Виновните за това трябва да ги търсят в министерството на транспорта. Само благодарение на Господ в момента няма сериозен инцидент на наша територия“, отбелязва Иван Велков, председател на Моряшки професионален съюз.
Морските специалисти са убедени, че корабът може да бъде възстановен и използван по предназначение – да спасява човешки животи, вместо продаден на търг с начална цена от около 330 000 лева.
Според Ангел Забуртов, ген. директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“ няма кораб, който да не може да се обнови.
„На каква цена – първи въпрос, и втори въпрос – защо да се обнови. От какви, от романтични, носталгични подбуди или от какво. Корабът от 13 години не е включван в никаква концепция за търсене и спасяване“, отбелязва той.
Според Никифор Герчев обаче самият търг е корупционен.
Недоволните от продажбата на „Перун“ са сезирали прокуратурата за предстоящия търг и се надяват тя да го спре. А в деня на провеждането му организират протест.