Въвеждане на нова еднодневна винетка и промяна в пътните такси. Това гласят текстове, публикувани за обществено обсъждане от Министерството на регионалното развитие.
Предлага се при сформирането на таксата да се има предвид замърсяването от превозното средство. Така тези, които отделят по-малко въглероден диоксид, ще плащат по-малко.
Тези, които замърсяват повече, ще са с по-висока такса.
Текстовете прецизират и ТОЛ таксите спрямо европейските изисквания.
С „такса инфраструктура“ държавата ще може да възстановява разходите си за поддръжка на пътищата. Също и такса задръствания и външни разходи.
Как се приемат готвените промени?
С опит зад волана от над 25 години Любо Тимонов смята, че преди да се въвеждат промени първо трябва да се оправят пътищата у нас.
„По Европа съм 10 години. Много са напред хората. Много. Има още много работа държавата да направи за инфраструктурата. Вземат се толове, вземат се винетки, вземат се, а пътища?“, коментира шофьорът.
Експерти допълват, че преди промените да влязат в сила трябва да се вземе ясно и балансирано решение - с колко ще поскъпнат таксите след въвеждането на елемента за въглероден диоксид.
„Да сложим точно и ясно на масата каква е възрастта на транспортните единици в България, които извършват международен превоз. Колко ще се утежни цената на транспорта и дали това няма да бъде свръх за всеки един от нас като краен потребител“, посочи Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи.
Според него такса задръстване и инфраструктура е почти невъзможно да бъде въведена в страната в момента.