Прокуратурата влезе в централата на БДЖ Холдинг. Поводът е разследване за злоупотреби по обществена поръчка за ремонт на 46 мотриси на стойност близо 137 милиона лева.

Прокурорското разследване е образувано преди седмица по сигнал на служебния министър на транспорта Христо Алексиев преди да предаде поста.

Става дума за съмнение за неизгодна обществена поръчка за ремонт и поддръжка на мотрисите, подадена в сигнал заедно с още една поръчка - за ремонт на 15 вагона на стойност близо 27 милиона лева. Действията на прокуратурата засега засягат разследването по случая с мотрисите.

Договорът с изпълнителя на ремонтите - румънската фирма "Алстом", беше предаден на прокуратурата от служебния министър на транспорта Христо Алексиев. Контрактът за 46 мотрисни влака за пътници е сключен в края на 2019 г., а до момента на ремонт е постъпила едва една, като работата по нея е завършена наполовина, констатираха от транспортното ведомство в началото на декември.

След опит на изпълнителя да предаде машината на БДЖ, министърът сигнализира прокуратурата.

„Ние започнахме разследването точно в тази насока, за да видим дали тези нарушения съдържат и признаците на престъпления, извършени от определени длъжностни лица. Дали всъщност тези ремонти, които още от 2019 г. е трябвало да бъдат направени на мотрисите, са изпълнени или се касае за фиктивни ремонти, каквито съмнения имаме", каза Иво Илиев, зам.-градски прокурор на София.

От общо 137 милиона лева, 100 милиона са предвидени за текуща поддръжка и така не се изпълняват основни ремонти, обяви преди време служебният министър Алексиев. Ето и коментара на БДЖ, които от петък са с нов шеф на "Пътническите превози":

"Действията на прокуратурата са очаквани предвид образуваното наказателно производство във връзка с договора за техническа поддръжка на мотрисни влакове. Ръководството на БДЖ е готово да окаже пълно съдействие по събирането на данни и документи за процедурата по обществената поръчка".


На прокуратурата е предаден одитен доклад на транспортното министерство, който констатира, че БДЖ са избрали фирмата-изпълнител при едни условия, а в последствие в договора те са променени в нарушение на Закона за обществените поръчки.

Добавено е например правото компанията да упълномощи друга фирма да извършва поддръжките, пише в доклада. Това е следвало да се случва в бази на БДЖ и с ресурс на държавните железници, сочи документът. 

bTV потърси за коментар и "Алстом", частната фирма изпълнител на тези ремонти по договора. Най-напред открихме ръководителя на ремонтите от българска страна за България Иво Монов, който ни препрати към централата в Румъния, откъдето обещаха, че ще подготвят становище, което все още очакваме. 

Припомняме, че на прокурор бе предаден и друг съмнителен договор с възложител БДЖ – ремонт и модернизация на 15 стари вагона на стойност близо 27 милиона лева държавни пари. Той е подписан в последните дни на кабинета "Борисов 3". Разследване на bTV през юни показа как изпълнителят на ремонта "Вагонен завод- Дряново" е избран без състезание с други кандидати.

Тогава БДЖ обясни избора си с това, че докато е бил държавен, заводът е произвел тези вагони и държи интелектуално право върху модела им. Твърденията се оказаха спорни.

Агенцията по обществени поръчки в свое становище посочи липса на доказателства какво е уникално и неповторимо у избрания единствен кандидат в процедурата на БДЖ.

В същото време синдикалисти към железниците сигнализираха, че цената от 1 милион и 800 лв за ремонт на един вагон е завишена.

Друга обществена поръчка, изпратена на прокуратурата е за охрана на стойност близо 26 млн. лв.

При нея се залага на повече охранителна техника за сметка на човешкия фактор, а цената според синдикатите отново е твърде висока.