Готов е първият обновен вагон по една от обществените поръчки на БДЖ, които служебното правителство обяви за проблемни - ремонт и модернизация на 15 вагона за близо 27 милиона лева.

Изпълнителят твърди, че всичко е законно, но са готови да продадат вагоните в случай, че държавата не ги приеме.

Снимка: bTV

Срещу 2 100 000 лева прототипът на така наречения проект "Сокол" е готов, въпреки сигналите срещу сделката. Работата по другите 14 вагона ще струва към 1 700 000 лева за брой, казва управителят на фирмата.

„Рамата е производство на завода в Дряново, всичко останало е новоизградено, нови детайли, нови агрегати, ново проектиране. Ако някой не иска да го ползва, външни купувачи имаме, които веднага ще ги купят вагоните“, заяви Валери Димитров, управител на Вагонен завод "Дряново".

Снимка: bTV

Разследване на bTV през юни показа как заводът беше избран без конкурс с други кандидати въз основа на рядко използвано изискване от закона - собственост на интелектуално право върху продукта.

Снимка: bTV

„84-86-та година са произведени тук вагоните Б84. През 2001 г, когато предприятието се приватизира, се закупуват и пасивите, и активите и има акт на областния управител, той е предал собствеността“, казва Димитров.

Още през лятото от Агенцията по обществени поръчки обаче питат БДЖ кое и защо налага изпълнителят да има права върху стар модел в поръчка за пълна промяна. От Министерството на транспорта са изготвили одит. Цитират ни го и сега.

„Нередностите са подробно отразени в одитния доклад, като основният извод в същия е, че посочените мотиви за избора на вида процедура по същество са формални и необосновани и довеждат до заобикаляне провеждането на открита процедура по реда на ЗОП."

Въпреки доклада прокуратурата е отказала да образува разследване, добавят от министерството. Заводът продължава работата по вагоните.