Истински "санитарен" улов се осъществява в морето край Варна.  В рамките на половин година рибари извадиха над седем тона стари рибарски мрежи, пластмасови и други битови отпадъци.

Кампанията, в която се включиха екипажите на 25 риболовни кораба, има за цел да ограничи т.нар. "призрачен риболов" – свободно реещите  се във водата стари мрежи, които продължават да убиват риби и морски бозайници.

На рибарското пристанище в квартал „Аспарухово“ рибарите разказват, че понякога се случва да изкарат от водата почти толкова боклуци, колкото и риба. "Призрачният риболов" е сред най-големите им проблеми. Изоставените рибарски мрежи се превръщат във все по-голяма заплаха за екосистемите, не само в Черно море, а в световен мащаб.

Снимка: btvnovinite.bg

Стари котви, стълби, всякакви пластмасови предмети и дори битова техника. В мрежите на рибарите попадат всевъзможни отпадъци, които често ги принуждават да спрат дейността си.

"Сизали, въжета. Днес в случая изкарахме четири шезлонга. Днес ни е най-слабият ден от риболова от декември месец", споделя един от рибарите.

Снимка: btvnovinite.bg

Заедно с това рибарите са принудени да се конкурират и с т.нар. "призрачен риболов". Най-често той е предизвикан от изоставените мрежи на бракониери.

Снимка: btvnovinite.bg
"Те продължават да работят година-година и половина, докато легнат на самото дъно и се напълнят с миди и водорасли. До тогава работят и унищожават рибата. За това е много важно да ги изкарваме", казва капитанът на риболовен кораб Емил Милев.

Снимка: btvnovinite.bg

Кампанията "Най-ценният улов" започна в деня на Черно море – 31 октомври. За половин година, успоредно с професионалната си дейност, рибарите от северното Черноморие извадиха от морето огромно количество стари изоставени мрежи.

"Обща дължина - 50 км. Представете си цялото разстояние от нос Емине до пристанище Варна да го заградим с тия мрежи, които сега сме ги махнали от морето", казва организаторът на кампанията Георги Гавазов.

По-голямата част от отпадъците, извадени от рибарите през последната половин година, ще бъдат рециклирани.

Целта е кампанията да се превърне в постоянна инициатива, която да привлича все повече съмишленици.