Асансьорите в България трябва да бъдат преустроени за по-висока безопасност. До 30 юни 2013 година в спирачната течност не трябва да има материали с азбест, както и да бъде монтирано устройство за контрол на товара.

Ако ползвателите не искат да монтират устройството, то могат да ограничат площта на асансьора с ограничаваща преграда, обясни пред bTV Ангел Ангелов от Агенцията по метрологичен и технически надзор, който е сред вносителите на предложенията.

До 31 декември 2015-а пък трябва да има връзка между подвижната кабина и сервиза. Решение за повишаване безопасността на старите асансьори имало от преди три години.

До 1 януари най-старите асансьори с решетки трябваше да бъдат преустроени и това е станало с по-голямата част от 600-те такива асансьора.

Председателят на Българската асансьорна асоциация Николай Маринков коментира, че предложените преустройствата са изключително малко и недостатъчно.

Все едно една мумия да я гримирате, за да я пратите на конкурс за красота, каза Маринков.

Той предели състоянието на асансьорите у нас като отчайващо. Според него от над 120 000 асансьори, около 80-90 хиляди са на възраст от 30 до 90 години. Маринков посочи, че новите асансьори са с над 80% по-малко енергоемки.

По думите му, при кандидатстване по програмата за енергийна ефективност, половината ще се плати с европейски средства. Цената на нов асансьор средно е между 20 и 40 хиляди лева, в зависимост от етажите.