Харченето по европроекти е било зле контролирано по времето на Владислав Горанов, като в някои региони 90% от проектите са били с един и същи участник. Това е показал доклад на Министерството на финансите, заради който премиерът Кирил Петков е дал показания в полицията.

Той е свидетелствал по разследването, довело до ареста на Бойко Борисов и други високопоставени функционери на ГЕРБ през миналата седмица. Другата посока, по която МВР работи, е свързана с твърденията на Васил Божков, че е бил изнудван.

„Някой друг случай в света – човек, който е подкупвал, по негово мнение, високопоставени длъжностни лица, да иска да си признае и да имате от другата страна прокуратура, която казва „Тази информация не ни интересува“. Българският данъкоплатец е платил за тази тишина на прокуратурата половин милиард“, подчерта Петков. Според него връзката между двата сюжета е моделът на управление, който води до корупция както с национален, така и с европейски ресурс.

Премиерът беше категоричен, че пазарната икономика изключва вариант на подобна концентрация на европари. Това е била и една от темите на разговора му с европейския главен прокурор Лаура Кьовеши. По думите му няма конфликт на интереси в така или иначе публично известната информация, че съпрузите на делегираните прокурори работят в държавната администрация: „В момента същите тези хора, които много се притесняват най-накрая да имаме истински съд процеси, ще хвърлят каквато и да е кал“.

Той посочи и че една „много натовски настроена партия“ 12 години не е успяла да завърши газовата връзка с Гърция, докато „Турски поток“ е станал готов за 3 години, като са били дадени „3 млрд. за руски проекти“. Именно джип на строителя на тръбата – „Аркад“, се оказа в гаража на бившата пиарка на правителството Севдалина Арнаудова, която също беше арестувана в края на миналата седмица. Тезата на семейството ѝ е, че возилото е било предоставено безплатно след завършването на проекта.

Петков уточни, че джипове са били открити и в МОСВ, „макар че има екологични проблеми“, а също и в Министерството на енергетиката. „Няма безплатен обяд, някой ги е дал тези джипове за нещо. Всички джипове трябва да се върнат, когато безплатен подарък е даден, той е прекалено скъп. Ние като данъкоплатци вероятно сме платили ужасно много за тези джипове“, подчерта Кирил Петков.