Екотаксата за старите автомобили, внос от чужбина, ще се покачи. Това предвижда нова наредба на министерството на околната среда и водите, която в момента е предложена за обществено обсъждане.
Годишно в България се внасят над 200 хиляди автомобила, повечето от които над 5 и 10 годишни. Еднократно при регистрацията им се плаща екотакса - продуктова такса за рециклиране.
В момента у нас се плащат най-високите екотакси за автомобили в Европа. Нова наредба обаче предвижда таксите за старите автомобили да се повишат още, а за новите да бъдат намалени.
Например, ако си купите нов автомол ще платите 8 лева по -малко, а ако си купите кола на повече от 10 години - 8 лева повече.
Малко купувачи са наясно за какво се използва екотаксата. Тя се събира, за да се рециклират старите автомобили. От Министерството на околната среда обясняват защо е необходимо покачването на екотаксата.
Но същевременно екоминистерството не знаят колко такси се събират, защото ги събира частна фирма.
Една от най-модерните машини за рециклиране в Европа рециклира напълно безплатно. Собствениците й не ползват обществени средства.
„Истината е, че екотаксите, които са 60 милиона ги събира частно акционерно дружество, три на брой, с неизвестна собственост”, каза Явор Божанков.
От рециклираните автомобили остават метални парченца, които се претопяват в големи метални листове, от които се правят вилици и лъжици.
Асоциацията на българската рециклираща индустрия, в която членуват 45 фирми, е подготвила жалба до Европейската комисия. Сезирани са и КЗК, Министерството на околната среда и водите и всички парламентарни групи за монопола при събирането на екотаксите.
От компанията, която в България основно осъществява събирането на екотаксите все още чакаме отговор каква сума точно се събира годишно, за какво се изразходва и дали събирачите на екотакси са в съгласувана стопанска дейност.