Потребителите на ток и газ да могат да претендират за некачествено снабдяване до три години след настъпване на събитието, предвиждат предложения за промени в Закона за енергетиката. Идеите за законодателни промени бяха представени от заместник-председателят на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев в рамките на дебат за защитата на потребителите от монополи.

Претенциите могат да бъдат предявени, ако за повече от 10 дни е нарушено качеството на снабдяване с ток или газ за един месец и това се докаже по предвидения ред. Тогава клиентът не дължи сумите за консумирана енергия, а дружеството дължи обезщетение за всички причинени имуществени вреди, които клиентът е претърпял вследствие на некачественото снабдяване.

В тези случаи клиентът ще може да претендира за некачествено снабдяване до три години. В момента срокът за обжалване на некачественото снабдяване е неколкодневен, стана известно на дискусията.

Промените предвиждат забрана да се взема такса за повторно включване на изключен електромер или газова уредба, като дружеството е задължено за възстанови захранването след плащане на просрочената сметка и до 8 часа след подаване на искането за повторно захранване. На доставчиците се възлага задължението да информират клиентите за предстоящо спиране на енергийните доставки. Това може да стане по много начини - с СМС, чрез потвърждение за прочетен факс или с препоръчано писмо, коментира Явор Куюмджиев.

Предвижда се при показания за консумация за ток или газ, надвишаваща с 30 на сто консумацията за същия период на предходната година, клиентът да има право на възражение. Това го освобождава от задължението да заплати дължимата сметка, до разглеждане на възражението му или до разрешаване на спора с влязло в сила съдебно решение. Това ще въведе задължението на доставчика да докаже, че енергията е потребена, а не както досега клиентите да платят и тогава да ти търсят правата, коментира Куюмджиев.

На операторите на електроразпределителната мрежа и газоразпределителна мрежа, за които се установи, че предоставят услуга в нарушение на условията за непрекъснатост и качество, ще се налага имуществена санкция в трикратен размер. Предвидена е и процедура за отнемане на лицензията за извършване на дейността.