Държавните „Български пощи” ЕАД ще извършват дейността по разпространение и продажби на печатни издания у нас, реши правителството.

„Държавата осигурява възможност издателите на печатни произведения да имат достъп до крайния потребител, при предварително оповестени, ясни и точни условия за всеки един от тях. Като прилагат еднакви за всеки издател критерии при разпространението, държавата чрез своето дружество ще бъде гарант, че достъпът до информация в печатните издания ще бъде своевременен и безпрепятствен.”, посочват по този повод от Министерството на транспорта.

Именно министър Росен Желязков е натоварен при нужда даже да инициира законови промени, за да може пощите да се превърнат в разпространител.

Повече от десетилетие е актуална темата за достъпа до печатни издания – особено извън София. След поредица от сделки и окрупнявания, на пазара голямо присъствие има брандът за директна търговия с издания, цигари и други дребни стоки Lafka. Компанията е свързвана в медийни публикации първо с групата около КТБ, а след това – директно с депутата от ДПС и крупен медиен собственик Делян Пеевски.

Защо и защо сега

„Преди няколко дни тук бяха „Репортери без граници”. Считам, че единственото, което държавата може да направи в тяхна подкрепа и в подкрепа на свободата на словото, е да не оставяме частници да правят разпространението”, заяви в началото на правителственото заседание премиерът Бойко Борисов.

Той подчерта, че така „гарантираме, че всяко издание ще отиде дам, където искат да го прочетат”.

Намесата на държавата идва години след залеза на печатните медии у нас, в период, в който тиражите са нищожни в сравнение с реализираното в началото на новия век. Години наред издатели твърдяха, че има пазарен монопол, който толерира издания с проправителствена редакционна линия и нулево спазване на елементарни етични принципи.

В наши дни тези издания и сходни на тях като качество на тях вече са в интернет, където и в момента се води битката за аудитория.