Приблизително всеки втори пътнически автобус е на повече от 20 години. Статистиката е притеснителна в началото на активния сезон за пътуване.
Безспорно, превозните средства са стари, но според бранша ситуацията е почти катастрофална - намален пътникопоток, фалити на транспортни фирми и все по-малко нови автобуси.
Според официалните данни на КАТ новите автобуси са едва 5%, а тези между 15 и 20 години са около 17 на сто от общия брой автобуси, които се движат в страната. Затова от сектора настояват за спешни мерки, съдействие от държавата и достъп до европейски субсидии.
Възрастта на превозните средства увеличва риска от инциденти, а пари за нови автобуси няма, признават превозвачи. „Реално ние возим най-святото нещо - хората, ние не сме тирове. Повече разходи за ремонти, повече разходи за поддръжка, един ден пътува, един ден не пътува, чупят се по пътя,” оплака се председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи Галя Топалова.
За пътническите автобуси няма възрастов праг, единственото условие е да са технически изправни, но ретро машините притесняват хората.
В Бургас по-големите фирми се опитват да обновят автопарка. „За сигурността, няма проблем. Колите си минават техническо обслужване,” твърди автобусният шофьор Никола Михайлов. Пътничката Николина Ганчева обаче посочи, че междуградският транспорт е остарял в сравнение с градския.
Превозвачите настояват да получат достъп до европейските програми, защото инвестицията за нови автобуси е сериозна. „До 2020 г, ако се усвоят едно 300-400 милона евро, може би през 2020 г. ще може да се въведе ограничение автобусите да са не по-стари от 10 години,” обясни Галя Топалова.
Според транспортния министър подобно ограничение във възрастта е логично, но може да стане само по инициатива на сектора. „Това трябва да бъде тяхно решение, на бранша, колко и как да бъде ограничен един такъв пазар, защото в крайна сметка, пътниците - потребителите на тази услуга ще бъдат ощетени,” коментира Кристиан Кръстев.
По данни на превозвачите пътниците са намалели с 40% само за няколко години. Недостигът на свежи пари за нови автобуси засега няма да доведе до поскъпване на билетите, уверяват от бранша. При евентуален скок в цената на горивата обаче поскъпването ще бъде неизбежно.