Полицията отново погва пътниците без колан на задната седалка. През най-натоварените на пътя летни месеци, юли и август, КАТ ще следи със специално внимание за безопасността на возещите се отзад.

Статистиката показва, че заден колан слагат между 40 и 50 на сто от пътниците. При водачите и седящите на предната седалка до тях разликата е огромна - колан поставят над 90%. За миналата година глобените водачи и пътници, които не са се обезопасили са над 35 000, а за първата половина на тази година над 7000.

Въпреки че според полицията все повече хора слагат задните колани, службите признават, че имат още върху какво да работят. "Безспорно не всеки един пътуващ е бил проверен и не всеки един от пътуващите е достигнал до извода, че трябва да го постави", каза Мария Ботева от "Охранителна полиция.”

Пластичният хирург д-р Николай Георгиев често се сблъсква със случаи, в които хора са обезобразени след катастрофа, защото не са сложили колана си и са изхвърчали напред или са се ударили в таблото на колата. Основните травми понасят носа и горната челюст, а коригирането често е трудно и болезнено. "След травма на лицето се получава разтапяне на хрущяла на носа. И когато го натиснеш носът влиза дълбоко навътре, даже под основата на лицето", обясни той.

Друг проблем е возенето на малки деца извън определените от закона детски столчета. Миналата година 600 родители са били глобени. Много повече обаче са пътниците без заден колан - при последната нарочна акция само за седмица са засечени близо 500 нарушители.

"Използването на предпазния колан на задна седалка в България е доказано, че спасява между 100 и 200 човешки живота", посочи Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи

Полицейската статистика еднозначно показва, че при катастрофи най-много българи загиват заради това, че не носят предпазен колан, докато се возят на задната седалка на автомобила. Слагането на колан на задната седалка е норма, разписана в закона и не е по желание на пътниците. Глобата за непоставен колан е 50 лева.